the implications of traditionalism in the process of teaching-learning of portuguese language in the colégio nº13 do dundo
Maliji akulu aku longesela nawo laka lyia Phutfu ku Colégio nº13 mu limbo lia Dundo (Angola)
Keywords:
Teaching; Portuguese language; Learning theories.Abstract
: Learning theories present conceptions or approaches that support the distinctive forms of knowledge acquisition, skills or even skills. The present work is the result of an investigation made with the objective of reflecting on the implications of Traditionalism in the Process of Teaching-learning of Portuguese Language in the Colégio Nº 13 do Dundo. We are guided by the following question: What learning theory can contribute to the Portuguese language teaching-learning process in the Colégio nº 13 do Dundo? Our research is descriptive in nature, with quantitative results derived from the application of a questionnaire to students as a data collection tool. To achieve the established general objective, we used methods such as description and observation. The results obtained in this research reveal that students from Colégio Nº 13 face difficulties in grammar study classes, all because it is fragmented of traditionalist coercive terminologies or recipes that prevent them from actively expressing themselves, a grammar with impulsive dogmas that favor another linguistic reality, moreover, this study reveals that the same students present two tables of linguistic expression, the first is linked to a spontaneously spoken Portuguese, which, above all, is real, and the second is linked to a Portuguese that only makes sense when the student is in the school environment, complete with recipes of right and wrong, which does not allow the construction of active learning. With the observation of classes, it seemed to us a certain traditionalism/behaviorism of teachers who inset and disregard the Portuguese that students make use of on a daily life.
Downloads
References
ADRIANO, P. S. Tratamento Morfossintáctico de Expressões e estruturas Frásicas do Português em Angola: Divergência em Relação à Norma Europeia. Évora: Tese de Doutoramento/ Universidade de Évora, Évora, 2014.
CERVO, A. L., BERVIAN, P. A., & SILVA da, R. Metodologia Científica. 6.ed. São Paulo: Pearson Education, 2014.
FARACO, C. A. & CASTRO, G. Por uma Teoria Linguística que Fundamente o Ensino de Língua Materna (ou de como apenas um pouquinho de gramática nem sempre é bom), s.d. Disponível em Educar em Revista: https://www.google.com/url?sa=&source=web&rct=j&url=https://www.scielo.br/scielo.php%3Fpid%3DS010440601999000100015%26script%3Dsci_abstract&ved=2ahUKEwiNhu2xprH1AhWMEMAKHZIRDdQQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw1sAIHhdnvy4aq7ZbEzzGCI. Acesso em: 14 jan. 2022
GASPAR, S. I. N. F.. A Língua Portuguesa em Angola: contributos para uma metodologia de Língua Segunda. Lisboa: Dissertação de mestrado, Faculdade de Ciências Sociais, Universidade nova de Lisboa: Lisboa, 2015.
KAUARK, F. d. S., MALHÃES, F. C. & MADEIROS, C. H. Metodologia da Pesquisa: Um guia prático. Bahia: Via Litterarum editora, 2010.
LIMA, M. A., Gomes, G. G., & CARVALHO, M.d. G. M. P. Abordagens Sobre o Ensino da Gramática Normativa na Educação Básica. N.I.P, ICESP & Faculdades Promove de Brasília: Brasília, s.d.
MARINHO, B.G. Aplicação e Compreensão do Socioconstrutivismo no Contexto Escolar. João Pessoa : Centro Universitário de João Pessoa – UNIPÊ, 2018.
MATEUS, M. H. M., Pinto, P. etal. Metodologias e Materiais Para o Ensino do Português como Língua Materna. Textos do seminário: ILTeC. Lisboa, 2009.
MINGAS, A. Ensino da Língua Portuguesa no contexto Angolano. In Mateus, M.H.M. (coord.) uma política de língua para o português. Lisboa: Edições Calibri. 2002.
MPANZU, M.. Tendências Actuais no Ensino-Aprendizagem da Gramática das Línguas não Maternas. Luanda: Edições ECO7, 2018
OLIVEIRA, J.S.d.. Ensino Tradicional, Novo Fazer Pedagógico e Suas Influências na Educação de Jovens e Adultos. Trabalho de Conclusão de Curso Universidade Estadual de Paraíba. Campina Grande, 2011.
SOUZA, E. A. As Expressões Idiomáticas e o Tratamento da em livros Didácticos de língua Portuguesa do ensino Médio: Uma Análise na Colecção de Livris Didácticos de 1º ao 3º ano: UFAL, Guarabira: 2019.
SILVA, M. R. d. A Interface Gramática e Ensino: do Tradicional ao Discursivo. Guarabira, 2014.
TEIXEIRA, L.H.O. A Abordagem Tradicional de Ensino e Suas Repercussões Sob a Percepção de Um luno. Revista Educação em Foco: Edição nº 10. p.93 e p. 103, 2018.
UNDOLO, M. A Norma do Português em Angola: Subsídios para seu Estudo. Caxito: ESP-Bengo, 2016.
UNDOLO, M. Introdução à Linguística Aplicada ao Ensino de Português. Luanda: Edições ECO7, 2020.
VIEIRA, E., & DӦRR, J. L. C. Ensino de Gramática: O trabalho de reflexão linguística nas salas de aula do Ensino Fundamental. Florianópolis: X ANPED Sul, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).