1.Ser professor: reflexão e análise sobre as propostas do plano estratégico do ensino superior moçambicano (2012-2020)

kuva mudzidzisi: kufungisisa uye kuongorora pamusoro pezvikumbiro zvedzidzo yepamusoro-soro muMozambique panguva inosanganisira (2012-2020)

Autores

  • Nharongue David Araujo Universidade Catolica de Mocambique
  • Evangelina Bonifácio Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)

Palavras-chave:

Professor do Ensino Superior, Formação, Aprendizagem dos estudantes, Qualidade do ensino

Resumo

Esta pesquisa intitulada “ser professor – reflexão e análise sobre as propostas do plano estratégico do ensino superior moçambicano (2012-2020)”, pretende analisar, ao longo de uma década, qual o grau de cumprimento do plano estratégico do ensino superior (2012-2020), embora esta pesquisa alargue o período temporal ao ano de 2022. O campo de estudo foi uma Instituição de Ensino Superior (IES) em Moçambique. O documento referido, propunha uma evolução do grau académico para a formação de docentes, quer no acesso quer na continuidade de funções, no período compreendido entre o ano de 2012 e o ano de 2020. Relativamente ao marco teórico procurou-se aprofundar a temática, alicerçando a pesquisa bibliográfica em torno de documentos e autores de referência. Como opção metodológica elegeu-se uma metodologia quali-quantitativa, pelo que a recolha de dados se efectuou através de documentos institucionais que foram interpretados a partir de uma reflexão sustentada nos argumentos de diferentes autores. Ora, os resultados deste estudo demostram que, na instituição em estudo, a formação dos docentes foi sendo uma prioridade, registando-se uma redução do número de docentes licenciados (73%). Em 2012, os licenciados representavam a maioria (82,5%) e no ano 2022 registou-se uma percentagem altamente inferior (9,5%). De referir que a percentagem de mestres aumentou (60,7%), isto é, passou de 15% para 75,7%. Relativamente à percentagem de docentes com o grau de doutor, também, se registou um ligeiro aumento (12,3%) sendo que passou de 2,5 % para 14,8%. Assim, conclui-se que esta IES se preocupou e promoveu a formação docente e depreende-se, ainda, que esta aposta terá retorno na formação dos estudantes e no desenvolvimento do país, considerando que se assume que o professor do ensino superior tem um papel central, face aos padrões de qualidade das aprendizagens dos estudantes. Infere-se que estes profissionais, quanto mais qualificados maior será a possibilidade de contribuírem com os seus saberes e competências para a construção de uma sociedade moçambicana mais justa, solidária e democrática.

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Tsvakurudzo iyi ine musoro unoti "kuva mudzidzisi – kufungisisa uye kuongorora pamusoro pezvikumbiro zvedzidzo yepamusoro-soro muMozambique  panguva inosanganisira (2012-2020)", chinangwa chetsvakurudzo ndeche kuongorora, kuzadzikiswa kwechirongwa chedzidzo yepamusoro rinova dhigiri kwemakore gumi (2012-2020), kunyange zvazvo tsvakurudzo iyi yawedzerwa nguva kusvika kugore ra 2022. Neyo yedzidzo yaiva sangano redzidzo yepamusoro (HEI) muMozambique. Gwaro rambotaurwa rakakurudzira kushanduka kwedhigirii redzidzo yekudzidziswa kwevadzidzisi, zvese maererano nekuwana nekuenderera mberi kwemabasa, mukati menguva iri pakati pa2012 na2020. Panyaya yehurongwa hwedzidziso, kuedza kwakaitwa kudzamisa dingindira, zvichidzika ne tsvakurudzo yezvinyorwa yakatenderedza magwaro ereferenzi nevanyori. Sechisarudzo chenzira yekuita zvinhu, hukoshi-huwandu, nemaitirwo ezvinhu akasarudzwa, saka kuunganidza humbowo kwakaitwa kuburikidza nemagwaro emasangano akadudzirwa kubva pakufungisisa kwakasimba pane makakatanwa evanyori vakasiyana.Zvisinei zvakabuda muongororo iyi zvinoratidza kuti, muchikoro chiri kudzidziswa kwevadzidzisi kwaka kukosheswa, nekudzikira kwevadzidzisi vane (73%). Muna 2012, vakapedza kudzidza vakamiririra ruzhinji (82.5%) uye muna 2022 pakanga paine chikamu chakaderera zvikuru (9.5%). Zvinofanira kucherechedzwa kuti chikamu chemaster chakawedzera (60.7%), kureva, kubva pa15% kusvika ku75,7%. Panyaya yehuwandu hwemapurofesa ane dhigirii redoctorate, pakavawo nekuwedzera kudiki (12.3%) kubva pa2.5% kusvika 14,8%. Nokudaro, zvinogumiswa kuti HEI iyi yainetseka nekusimudzira kudzidziswa kwevadzidzisi uye zviri pachena zvakare kuti bheti iyi ichava nekudzoka mukudzidziswa kwevadzidzi uye mukusimudzira nyika, zvichifunga kuti zvinofungidzirwa kuti mudzidzisi wedzidzo yepamusoro. ine basa repakati, zvichipihwa maitiro emhando yekudzidza kwemudzidzi. Zvinofungidzirwa kuti nyanzvi idzi, kana vakanyanya kudzidzira, ndiko kukura kunoita mukana wekupa neruzivo uye nehunyanzvi hwavo mukuvakwa kwenharaunda yeMozambique ine udyire, yakabatana uye ine hutongi hwejekerere.

Biografia do Autor

Nharongue David Araujo, Universidade Catolica de Mocambique

Doutorando em Inovação Educativa – Faculdade de Educação e Comunicação, Universidade Católica de Moçambique.

Evangelina Bonifácio, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)

Doutora em Ciências da Educação – área de Teoria e História da Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal), VALORIZA – Centro de Investigação (IPP)

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Plano Estratégico do Ensino Superior, 2012-2020. (2012). Maputo: Imprensa Universitária.

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Publicado

03-10-2022

Como Citar

Araujo, N. D., & Bonifácio, E. . (2022). 1.Ser professor: reflexão e análise sobre as propostas do plano estratégico do ensino superior moçambicano (2012-2020): kuva mudzidzisi: kufungisisa uye kuongorora pamusoro pezvikumbiro zvedzidzo yepamusoro-soro muMozambique panguva inosanganisira (2012-2020). NJINGA E SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 2(Especial I), 16–31. Recuperado de https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1018