1.Ser professor: reflexão e análise sobre as propostas do plano estratégico do ensino superior moçambicano (2012-2020)

kuva mudzidzisi: kufungisisa uye kuongorora pamusoro pezvikumbiro zvedzidzo yepamusoro-soro muMozambique panguva inosanganisira (2012-2020)

Authors

  • Nharongue David Araujo Universidade Catolica de Mocambique
  • Evangelina Bonifácio Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)

Keywords:

Professor do Ensino Superior, Formação, Aprendizagem dos estudantes, Qualidade do ensino

Abstract

This research entitled "being a teacher - reflection and analysis on the proposals of the strategic plan for mozambican higher education (2012-2020)", intended to analyse, over a decade, what is the degree of compliance with the strategic plan for higher education (2012-2020), although this research extends the temporal period to the year 2022. The field of study was a higher education institution (HEI) in Mozambique. The document referred to proposed an evolution of the academic degree for teacher training, both in access and in continuity of functions, in the period between the year 2012 and the year 2020. Regarding the theoretical framework, we sought to deepen the theme, basing the bibliographical research on reference documents and authors. As a methodological option, a quali-quantitative methodology was chosen, so data collection was carried out through institutional documents that were interpreted from a reflection supported by the arguments of different authors. The results of this study show that, in the institution under study, teacher training has become a priority, with a reduction in the number of graduate teachers (73%). In 2012, graduates represented the majority (82.5%) and in 2022 there was a much lower percentage (9.5%). It should be noted that the percentage of masters increased (60.7%), i.e. from 15% to 75.7%. There was also a slight increase in the percentage of lecturers with a doctoral degree (12.3%), which rose from 2.5% to 14.8%. Thus, it can be concluded that this HEI is concerned with and has promoted teacher training and it can also be deduced that this investment will have a return in the training of students and in the development of the country, considering that it is assumed that the higher education teacher has a central role in terms of the quality standards of student learning. It is inferred that the more qualified these professionals are, the more likely they are to contribute with their knowledge and skills to the construction of a fairer and more democratic Mozambican society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nharongue David Araujo, Universidade Catolica de Mocambique

Doutorando em Inovação Educativa – Faculdade de Educação e Comunicação, Universidade Católica de Moçambique.

Evangelina Bonifácio, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal)

Doutora em Ciências da Educação – área de Teoria e História da Educação, Instituto Politécnico de Bragança (Portugal), VALORIZA – Centro de Investigação (IPP)

References

Boccato, V. R. C. (2006). Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista Odontologia Universidade Cidade São Paulo, vol. 18, nº3, p. 265-274.

Bonifácio, E. (2015). Professores e escolas: imagem social e desafios de profissão. 2.ed. Lisboa: Edições Fénix.

Bonifácio, E. (2017). (Pre)ocupações do professor no século XXI. In: Barbosa, A, G.; Ibraimo, M, N.; Laita, M. S. V.; Mussagy, I. (Coords.). Desafios da educação: leituras actuais. Nampula: Décadas das palavras. p. 263-278.

Colectânea da Legislação do Ensino Superior (2012). República de Moçambique -Ministério da Educação, Direcção para a Coordenação do Ensino Superior, Maputo, Moçambique.

Delors, J. (1996). Educação um tesouro a descobrir. Porto: Edições Asa.

Fensterseifer, P. E. (2009). Ética e educação: reflexões acerca da docência. Educação. Revista do Centro de Educação, vol.34, nº3, p.559-572.

García, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora.

García, F. J. (2014). Formación en la sociedad del conocimiento, un programa de doctorado con una perspectiva interdisciplinar. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol.1, p.4-9.

Gil, A. C. (2008). Como elaborar projectos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas.

Marconi, M. A.; Lakatos, E. M. (2018). Metodologia do trabalho científico: projectos de pesquisa; pesquisa bibliográfica; teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalho de conclusão de curso. 8.ed. São Paulo: Atlas.

Masetto, M. (2003). Competências pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus.

Matos, N.; Mosca, J. (2010). Desafios do ensino superior: desafios para Moçambique. Maputo: IESE.

Moraes, D. A. F.; Gomes, J. ; Gouveia, S. (2014). As tecnologias digitais na formação inicial do pedagogo. Revista Linhas. Florianópolis, vol. 16, nº30, p. 214 - 234.

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, vol.47, nº1, p.11-33.

Nóvoa, A. (2009). Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa,

Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa.

Nóvoa, A. (2002). Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa.

Nóvoa, A. (1995). Vidas de professores. 2.ed. Porto: Porto Editora.

Plano Estratégico do Ensino Superior, 2012-2020. (2012). Maputo: Imprensa Universitária.

Published

03-10-2022

How to Cite

Araujo, N. D., & Bonifácio, E. . (2022). 1.Ser professor: reflexão e análise sobre as propostas do plano estratégico do ensino superior moçambicano (2012-2020): kuva mudzidzisi: kufungisisa uye kuongorora pamusoro pezvikumbiro zvedzidzo yepamusoro-soro muMozambique panguva inosanganisira (2012-2020). NJINGA&SEPÉ: evista nternacional e ulturas, Línguas fricanas rasileiras, 2(Especial I), 16–31. etrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1018