Inclusão dos alunos com dificuldade visual na Província de Nampula

Wùrányiwa w’asomi ahinòna sàna eprovinsiya ya Wámphula

Authors

  • Nharongue David Araujo Universidade Catolica de Mocambique - Moçambique
  • Natalia Jose Toqueleque Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Estratégias, Inclusão, Dificuldade visual

Abstract

ABSTRACT (Portuguese): This research entitled "Inclusion of students with visual impairment in the province of Nampula", aims to identify the strategies for the inclusion of students with visual impairment who need special education services in a Y institution. The methodological option, a qualitative approach was chosen case study and descriptive research. Six (6) employees took part in 6 (six) collaborators took part in this study (1 director, 3 teachers and 2 students). The instrument used for data collection was a semi-structured interview. The results of this study show that, in the institution under study, the staff have made efforts to socialize students, create teaching resources, train didactic resources, in the formation of typological classes to accommodate students with different with different special educational needs. Students with visual students with visual impairments are not in the same class as those with hearing impairments, but they can with normal students and those with psychomotor and physical needs. Therefore, the students start

their lessons with tools provided by the teachers, such as teachers, such as egg combs, then they move on to sticks or punches and finally to the Braille and finally to the Braille system. In this educational institution, there are no teachers specifically trained to deal with students with visual impairments. students, but they have taken part in short-term training courses organized by the Nampula Provincial Directorate of Education and by the team from the Association of Mozambican Deficient (ADEMO). The conclusion is that interaction is positive in the teaching and learning process. It can be inferred that staff make egg combs, staves, braille machines, plans and maps available in the teaching and learning process maps in the teaching and learning process. In this context, the methodology used by teachers in the classroom is joint collaboration.

Author Biographies

Nharongue David Araujo, Universidade Catolica de Mocambique - Moçambique

Doutor em Inovação Educativa.Universidade Catolica de Mocambique.

Natalia Jose Toqueleque, Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Licenciada em Desenvolvimento Comunitário e Serviço Social.

References

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. 3.ed. Lisboa, Edições 70.

Bogdan, R. &Biklen, S. K. (1997). Pesquisa qualitativa para educação. Boston, MA: Allyn & Bacon.

Brasil, (2000). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Projeto Escola Viva: Garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola - Alunos com necessidades educacionais especiais, Brasília: MEC/SEESP, vol. 6.

Brasil, (2005). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Projeto Escola Viva. Garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: Alunos com

Bruno, M. M. G. (2006). Educação infantil: saberes e práticas da inclusão. 4 ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial.

Declaração Mundial Sobre Educação Para Todos (1990). Plano de Acção para Satisfazer as Necessidades Básicas de Aprendizagem. Tailândia. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/downloads/Declaracao_Jomtien.pdf.

Gil, A. C. (2007). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed.São Paulo: Atlas.

Mazzotta, M. J. S. (2005). Educação Especial no Brasil: História e políticas públicas. 5.ed. São Paulo: Cortez Editora.

Mittler, P. (2003). Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre. Brasil: Artmed necessidades educacionais especiais - Adaptações Curriculares de Grande Porte, Brasília: MEC/SEESP, vol. 5.

Richardson, R. J.et al. (2008). Pesquisa social: métodos e técnicas. (3ª.ed.) São Paulo: Atlas.

Sánchez, P. A. (2005). Educação inclusiva. Um meio de construir escolas para todos no século XXI. Inclusão. Revista de Educação Especial. Brasília, MEC, p. 07-18

Sassaki, R. K. (2006). Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7.ed. Rio de Janeiro: WVA.

Tornello, M. G. M. (2007). Inclusão nas aulas de educação física: aspectos conceituais e práticos. In: SCARPATO, M. (Org.). Educação física: como planejar as aulas na educação básica. São Paulo: Avercamp.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

UNESCO (2000). O Direito à Educação: uma educação para todos durante toda a vida. Porto: ASA.

Vieira, M. M. F. V. (1996). A comparative study on quality management in the Brazilian and the Scottish prison service. Tese [Doutorado PhD on Business Studies] – Scotland, University of Edinburg, Edimburgo.

Werneck, C. (2000). Ninguém mais vai ser bonzinho na sociedade inclusiva. 2.ed. Rio de Janeiro: WVA.

Published

21-05-2024

How to Cite

Araujo, N. D., & Toqueleque, N. J. (2024). Inclusão dos alunos com dificuldade visual na Província de Nampula: Wùrányiwa w’asomi ahinòna sàna eprovinsiya ya Wámphula. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 4(1), 225–240. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1604