Pprtugues

Zvidziyo zve kuzwa ne kuwona, kuri kuwongorora mayitiro mukufundwa ke bhuku re ciputukezi: ongororo ye afundisi e pacikora ce mabhuku epamusoro ce 7 de abril ce mu Chimoio-Moçambique

Authors

  • Santos Pedro Universidade Púnguè - Moçambique
  • Elizabeth Mariana Alfredo Capathia Nahia Universidade Púnguè - Moçambique

Keywords:

Exploração, Recursos Audiovisuais, Aulas, Língua Portuguesa

Abstract

The present article aims to analyze the Exploration of Audovisual Aids (Images) in Portuguese Language Classes, verifying how this visual resource can contribute to the construction of knowledge, therefore, it was also explored, to what extent images can be explored in Portuguese Language classes and what impacts does the exploration of images have in Portuguese language lessons, since a class taught without the exploration of the images that appear in the Didactic Manuals of Portuguese, it is a totally different class from the one that is taught with a fully exploration of this important didactic resource, the image. The exploration of images in Portuguese Language classes not only helps in the students' process of interpretation and understanding of the text, but also positively promotes inclusion in the classroom, because if there are students with special need, for instance hearing, in the classroom, they may not understand the subject addressed through listening, but viewing the images that accompany the text, the student with special need can understand the class like the rest of the students in the classroom. This study was developed from a bibliographic review on the subject and an exploratory research, with field research. Observation and an interview guide were also used to collect data directed to the teachers of the aforementioned school, since the aim of the research was to analyze how Portuguese Language teachers use images in their classes to help students to understand the content of the lesson.

Author Biographies

Santos Pedro, Universidade Púnguè - Moçambique

Graduado em Ensino de Português com Habilitações em Ensino de Inglês pela Universidade Púnguè – Moçambique.

Elizabeth Mariana Alfredo Capathia Nahia, Universidade Púnguè - Moçambique

Supervisora, Doutoranda em Língua, Cultura e Sociedade pela Universidade Zambeze – Moçambique; Docente na Universidade Púnguè, Faculdade de Letras, Ciências Sociais e Humanidades – Curso de Português.

References

Chaves, J. H. (1993). A Imagem: da publicidade ao ensino, in: Revista Portuguesa de Educação, Universidade do Minho, Braga, p.103.

Dieuzeid, H. (1965). As técnicas Audiovisuais no Ensino. Lisboa: Publicações Europa-América.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6ª Ed.). São Paulo: Editora Atlas S. A.

Lakatos, E.; & Marconi, M. (1992). Metodologia do Trabalho Científico. 4.ed. São Paulo: Editora Atlas S. A.

Lima, C. R. (2008). O uso da leitura de imagens como instrumento para a alfabetização visual. Paraná.

Platão. (1987). A República. Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa.s.e.

Santos, J. T. C. (2013). A Imagem: História, análise e aplicação ao ensino da Filosofia. Covilhã.

Sousa, P. C. M. (2012). O uso da imagem no ensino das línguas estrangeiras. Porto:s.e.

Tardy, M. (1976). O professor e as imagens. São Paulo: Cultrix.

Published

21-05-2024

How to Cite

Pedro, S., & Nahia, E. M. A. C. . (2024). Pprtugues : Zvidziyo zve kuzwa ne kuwona, kuri kuwongorora mayitiro mukufundwa ke bhuku re ciputukezi: ongororo ye afundisi e pacikora ce mabhuku epamusoro ce 7 de abril ce mu Chimoio-Moçambique. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 4(1), 241–256. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1507

Most read articles by the same author(s)