Supervisão da prática pedagógica: um relato de vivências de estágio pedagógico na formação inicial de professores no Huambo

Lukongo lu Isafu ci ndongusulu: mbici inzingulu icisafu ci ndongusulu muna malonji ma mbadukulu iminlongusu mi Hwambu

Authors

  • Nelson Miguel Chimbili Universidade Onze de Novembro em Cabinda - Angola

Keywords:

Supervisão, Supervisor, Supervisão Pedagógica, Formação De Professores

Abstract

ABSTRACT[1] (inglês): The presente research work results from the activities developed in the pedagogical internship reflected in the final report, as a step of conclusion of the Master’s Degree in Portuguese Language Teaching Methodology in the Primary School by Education Sciences higher Institute of Benguela, in the circuit of the National Program of Training and Management of the faculty which occurred in the higher Institute of Caála, Huambo, between December 2021 and May 2022, whose goals were teaching classes in the Primary School and supervise 4 trainees of the 4th year of the same course in academic year 2021-2022. The supervision of the practice promoted was clinic based on 3 phases: The Pre-Observation, The observation and Post-observation. Through that, we can conclude that the pedagogical supervision is a very important activity, because it enables the future teacher to be careful in their pedagogical practice that makes them analytic professional, reflexive and motivator.

KEY-WORDS: Supervision, Supervisor, Pedagogical supervision, Training of teachers.

 

[1] Tradução de Alberto Cuembe, licenciado em Ciências da Educação – Especialização de Ensino de Língua Portuguesa pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda.

Author Biography

Nelson Miguel Chimbili, Universidade Onze de Novembro em Cabinda - Angola

Doutorando em Ciências da Educação – Especialidade de Literacias e Ensino do Português pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga-Portugal. Mestre em Educação, Especialização Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa no Ensino Primário, pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela. Licenciado em Ensino de Língua Portuguesa pelo Instituto Superior de Ciências de Educação de Cabinda.

References

Alarcão, I. ; Tavares, J. (2003). Supervisão da Prática Pedagógica: Uma Perspectiva de Desenvolvimento e Aprendizagem. (2.ª ed.).Coimbra. Almedina.

Gaspar, M. (2019). Supervisão em contextos de educação e formação. Concepções, práticas e possibilidades. Gaia: Fundação Manuel Leão

Reis, P. (2011). Observação de aulas e avaliação do desempenho docente. Lisboa: Ministério da Educação.

República de Angola. (2020). Decreto Executivo n.º 93/20, de 28 de Fevereiro. Luanda: Assembleia Nacional.

República de Angola. (2018). Decreto Executivo n.º 205/18, de 3 de Setembro. Luanda: Assembleia Nacional.

República de Angola. (2017). Decreto n.132/17, de 19 de Junho. Luanda: Assembleia Nacional.

República de Angola. (2020). Decreto Executivo n.º 285/20, de 29 de Outubro. Luanda:

Assembleia Nacional.

República de Angola. (2021). Orientações para o Estágio Profissional Luanda: Unidade Técnica de Gestão/Plano Nacional de Formação de Quadoros.

Silva, C. V. (2010). Para uma didáctica da Gramática: a aula de língua portuguesa como um laboratório de língua, in XXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Porto, APL, 2010, pp. 717-732.

Vieira, F. ; Moreira, M.A. (2011). Supervisão e Avaliação do Desempenho Docente: para uma Abordagem de Orientação Transformadora. Lisboa: Ministério da Educação.

Vygotsky, L. S. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Published

14-12-2023

How to Cite

Chimbili, N. M. (2023). Supervisão da prática pedagógica: um relato de vivências de estágio pedagógico na formação inicial de professores no Huambo: Lukongo lu Isafu ci ndongusulu: mbici inzingulu icisafu ci ndongusulu muna malonji ma mbadukulu iminlongusu mi Hwambu. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 3(Especial II), 411–423. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1416