Supervisão da prática pedagógica: um relato de vivências de estágio pedagógico na formação inicial de professores no Huambo
Lukongo lu Isafu ci ndongusulu: mbici inzingulu icisafu ci ndongusulu muna malonji ma mbadukulu iminlongusu mi Hwambu
Keywords:
Supervisão, Supervisor, Supervisão Pedagógica, Formação De ProfessoresAbstract
ABSTRACT[1] (inglês): The presente research work results from the activities developed in the pedagogical internship reflected in the final report, as a step of conclusion of the Master’s Degree in Portuguese Language Teaching Methodology in the Primary School by Education Sciences higher Institute of Benguela, in the circuit of the National Program of Training and Management of the faculty which occurred in the higher Institute of Caála, Huambo, between December 2021 and May 2022, whose goals were teaching classes in the Primary School and supervise 4 trainees of the 4th year of the same course in academic year 2021-2022. The supervision of the practice promoted was clinic based on 3 phases: The Pre-Observation, The observation and Post-observation. Through that, we can conclude that the pedagogical supervision is a very important activity, because it enables the future teacher to be careful in their pedagogical practice that makes them analytic professional, reflexive and motivator.
KEY-WORDS: Supervision, Supervisor, Pedagogical supervision, Training of teachers.
[1] Tradução de Alberto Cuembe, licenciado em Ciências da Educação – Especialização de Ensino de Língua Portuguesa pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda.
Downloads
References
Alarcão, I. ; Tavares, J. (2003). Supervisão da Prática Pedagógica: Uma Perspectiva de Desenvolvimento e Aprendizagem. (2.ª ed.).Coimbra. Almedina.
Gaspar, M. (2019). Supervisão em contextos de educação e formação. Concepções, práticas e possibilidades. Gaia: Fundação Manuel Leão
Reis, P. (2011). Observação de aulas e avaliação do desempenho docente. Lisboa: Ministério da Educação.
República de Angola. (2020). Decreto Executivo n.º 93/20, de 28 de Fevereiro. Luanda: Assembleia Nacional.
República de Angola. (2018). Decreto Executivo n.º 205/18, de 3 de Setembro. Luanda: Assembleia Nacional.
República de Angola. (2017). Decreto n.132/17, de 19 de Junho. Luanda: Assembleia Nacional.
República de Angola. (2020). Decreto Executivo n.º 285/20, de 29 de Outubro. Luanda:
Assembleia Nacional.
República de Angola. (2021). Orientações para o Estágio Profissional Luanda: Unidade Técnica de Gestão/Plano Nacional de Formação de Quadoros.
Silva, C. V. (2010). Para uma didáctica da Gramática: a aula de língua portuguesa como um laboratório de língua, in XXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Porto, APL, 2010, pp. 717-732.
Vieira, F. ; Moreira, M.A. (2011). Supervisão e Avaliação do Desempenho Docente: para uma Abordagem de Orientação Transformadora. Lisboa: Ministério da Educação.
Vygotsky, L. S. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).