Os desafios políticos para o desenvolvimento do Ensino Técnico Básico e Médio na Província da Zambézia

Makatxamiho a mwelaponi veri wa okhomala sa Iskola innahusiha olapa miteko, wa eprovinsia yoZambezia

Authors

  • Adolfo Alexandre Universidade Católica de Moçambique -Extensão de Gúruè- Moçambique

Keywords:

Desafios, Políticos, Ensino Técnico, Desenvolvimento

Abstract

The objective of this article is to analyze and understand the consequences of the educational policies of professional technical education for the province of Zambézia. The central issue arises insofar as nowadays in Mozambique one can see the evolution of general secondary education, unlike technical education, as well as the social and ideological repercussions of this education. This It seems to us that the government's education policy is centered on teaching citizens to read and write and not on how to do it. In the province, despite the investments and priority allocation by the government, there is little demand for technical education. The question is to know What are the political strategies of the national and provincial government regarding the education of professional technical education in the province of Zambézia? The interest of the theme becomes relevant since the professional Technical education in the Province of Zambézia could contribute more to Local Development. This fact led us to recognize that policies in relation to technical education are designed at the national level, and the provincial directorates receive the plans and enforce them, but do not make efforts to adapt the plans to the reality of the province.

 

Keywords: Challenges, Politicians, Technical education; Development.

Author Biography

Adolfo Alexandre, Universidade Católica de Moçambique -Extensão de Gúruè- Moçambique

Docente da Universidade Católica de Moçambique- Extensão de Gurué, Curso de Ciencias Politicas, Governação e Relações Internacionais, especialização em Geopolítica e GeoEstratégia.

References

BARBOSA, A. (1972) problemas do ensino nas Missões em Moçambique, in” Missão e vida” n.21 Maio-Junho. p.32-49.

BARATA, J. (1973). Perspectivas da educação no IV plano de fomento de Moçambique. Lourenço Marques: Texto Editora.

BELCHIOR, M. (1966). Moçambique curso de extensão universitária ano lectivo 1964-1965, evolução política do ensino em Moçambique. Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa.

DPCTESTPZ (2015). Informe por ocasião da visita de S. Excia o Ministro da CTESTP, Quelimane: STP.

DOMINGOS, A. B. (2015) A educação e as organizações democráticas em Moçambique: experiências da Revolução popular. Praxis educativa, ponta grossa, v.10,n.1,p.227-251, Jan/Jun. disponível em http://www.revista 2 upeg.br/índex. php/ praxis educativa.

GOMES, R. (1996). Percursos da educação colonial no estado Novo (1950-64) para uma Historia da educação colonial. Lisboa/ porto, António Novoa, Marc Depaepe, Erwin.V.Johanningneier, Diana soto Arango (eds), p.153-163.

MACHEL, S. (1977). Estudemos e façamos os nossos conhecimentos um instrumento de libertação do povo, departamento do trabalho ideológico. Maputo: Texto Editora.

MCTESTP (2015). Reforma da Educação Profissional: Proposta de Texto para Incluir na Informação ao Governo. Maputo: MEC.

MOSCA, J (2005). Económia de Moçambique, século XX, Lisboa: Instituto Piajet.

Moçambique. Lei nº 4/83 de 23 de Março e aprovado pela resolução nº 11/ 81 de 17 de Dezembro. Maputo: Assembleia da República de Moçambique

Rodrigues, E. et. al. (2008). Diagnóstico de género nas instituições de PIREP. Maputo: s.e.

ROBATE, S. A (2006). Currículo de formação de professores primários na disciplina de língua portuguesa em Moçambique: um repensar de seus fundamentos teóricos. Piracicaba, São Paulo.

Published

29-05-2023

How to Cite

Alexandre, A. (2023). Os desafios políticos para o desenvolvimento do Ensino Técnico Básico e Médio na Província da Zambézia: Makatxamiho a mwelaponi veri wa okhomala sa Iskola innahusiha olapa miteko, wa eprovinsia yoZambezia. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 3(Especial I), 35–49. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1261