8.Formação psicopedagógica dos professores do ensino superior e a melhoria da qualidade de ensino

Kupakwa na kubairwa nzero kuli anyakupfundzisa mabukho makulu-makulu na kusasanyira upfundzi wadidi

Authors

  • Luísa Natéssia Marufo Universidade Católica de Moçambique
  • Adérito Barbosa Universidade Católica de Moçambique – Faculdade de Educação e Comunicação
  • Felipe André Angst Universidade Católica de Moçambique – Faculdade de Educação e Comunicação

Keywords:

Education, higher education, psycho pedagogical training and teaching quality

Abstract

The present study, aims to reflect around the theme of the psych pedagogical training of higher education teachers and the quality of teaching in the field of education, taking into account the social, economic and political conjecture in which we find ourselves caused by globalization and constant technological transformations. The role of the teacher has been largely associated with the quality of teaching. Based on this assumption, the present study aims to understand to what extent the role in the psych pedagogical training of higher education teachers has contributed to improving the quality of teaching and student learning.

For data collection, bibliographic research was privileged.

The continuous training of teachers, allows them to become aware of their pedagogical practice, through a reflective and investigative attitude, as they are in constant construction and reconstruction of skills, knowledge, incessant development of new skills and search for resources in order to become professionals of change in the present, with the responsibility of forming generations for an uncertain future, fulfilling to a large extent their role as an educator.

In this path, it is expected that, teachers train human resources that include transforming agents, interveners and solvers of social problems, in favor of the development of a fairer society, for the preservation and affirmation of national identity.

Author Biographies

Luísa Natéssia Marufo, Universidade Católica de Moçambique

Doutoranda em Inovação Educativa, na Universidade Católica de Moçambique – Faculdade de Educação e Comunicação, Nampula; Directora Adjunta Pedagógica da Extensão de Xai-Xai da Universidade Católica de Moçambique; Membro da Comissão da Qualidade da Universidade Católica de Moçambique; Mestre em Ciências da Educação, especialidade em Formação de Adultos, pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; Licenciada em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.

Adérito Barbosa, Universidade Católica de Moçambique – Faculdade de Educação e Comunicação

PhD em Ciências da Educação pelo Instituto da Educação da Universidade Católica Portuguesa, em Lisboa; PhD em Teologia Pastoral pelo Instituto de Pastoral de Madrid da Universidade Pontifícia de Salamanca; Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa, em Lisboa; Mestre em Teologia Pastoral, especialidade em Pastoral Juvenil, pelo Instituto de Pastoral Juvenil da Universidade Pontifícia Salesiana, em Roma; Licenciado em Teologia pela Faculdade de Teologia Universidade Católica Portuguesa – Lisboa; Professor, Coordenador de Curso de Doutoramento em Inovação Educativa e Coordenador do Departamento de Investigação e Desenvolvimento Comunitário da Faculdade de Educação e Comunicação da Universidade Católica de Moçambique; Membro da Comissão Científica da Reitoria da Universidade Católica de Moçambique

Felipe André Angst, Universidade Católica de Moçambique – Faculdade de Educação e Comunicação

Doutor em Ciências da Educação pela Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, no Porto; Mestre em Gestão e Administração Educacional pela Faculdade de Educação e Comunicação da Universidade Católica de Moçambique; Pós-Graduação Lato Sensu, especialidade em Pedagogia Escolar: Supervisão, Orientação e Administração pela Faculdade internacional de Curitiba – Brasil (FACINTER); Licenciado em Filosofia pelo Centro Universitário La Salle (UNILASALLE) Canoas – Brasil; Director da Faculdade de Educação e Comunicação da Universidade Católica de Moçambique; Professor da Universidade Católica de Moçambique; Membro da Comissão da Qualidade da Universidade Católica de Moçambique

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Published

03-10-2022

How to Cite

Marufo, L. N., Barbosa, A., & Angst, F. A. . (2022). 8.Formação psicopedagógica dos professores do ensino superior e a melhoria da qualidade de ensino: Kupakwa na kubairwa nzero kuli anyakupfundzisa mabukho makulu-makulu na kusasanyira upfundzi wadidi. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 2(Especial I), 152–171. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1020