Um olhar sobre ensino de LP em Angola: reflexões acerca da conjugação verbal nas provas dos candidatos aos cursos da EPLN/2019

Authors

  • Francisco Sérgio Manuel Mabiala Escola Pedagógica da Lunda Norte/ Universidade Lueji A´Nkonde (Angola).

Keywords:

Ensino, Conjugação verbal, Refleções, Ulongeso, Kuyongolola, Kuhandjika ca maliji

Abstract

This article is one of the results of the research carried out in the Master's course in Education at EPLN / ULAN. Its general objective is to substantiate about the teaching-learning process of LP in Angola. The interest in conducting this research was to observe, present and reflect on the level of verbal conjugation of candidates for EPLN / 2019 courses. For this study we start from the following research problem: What is the level of verbal conjugation of candidates for EPLN / 2019 courses? This research showed that candidates for higher education courses at EPLN in the academic year 2019 had two levels of understanding in relation to verbal conjugation. The first has to do with disconnecting verbal conjugation as an exercise, that is, 183 candidates corresponding to 96.82% when conjugating a verb without using phrases or texts separate the pronouns and verbal forms using one of these signs: (-) , (→), (:), (=). The second understanding is that when writing texts or speeches the verbs are conjugated without the signs now presented. Our research is of a diagnosis nature, we worked with a corpus of 189 entry tests of ULAN's EPLN, academic year 2019 and throughout it we use the following methods: documentary study; observation and tabulation percentage analysis, we also have the questionnaire and observation guide as techniques for data collection.

Author Biography

Francisco Sérgio Manuel Mabiala, Escola Pedagógica da Lunda Norte/ Universidade Lueji A´Nkonde (Angola).

Professor e investigador da Escola Pedagógica da Lunda Norte/ Universidade Lueji A´Nkonde (Angola).

References

ADALBERTO, J. Angolanos querem mais qualidade no ensino superior. 2017. DW. Disponível em: <https://www.dw.com/pt-002/angolanos-querem-mais-qualidade-no-ensino-superior/a-41490238> Acesso aos 29 de Agosto de 2019.

ADRIANO, P. S. Tratamentos morfossintáticos de expressões e estruturas frásicas do Português de Angola: divergências em relação à norma europeia. 2014. (Tese de doutoramento) na Universidade de Évora/Portugal . Évora: Universidade de Évora.

BUCA, J. Gramática no Texto - Interação Texto - Gramática nas Aulas de Português em contexto Multilingue. 2018. Editora Templários.

CERVO, A. L., BERVIAN, P. A., & DA SILVA, R. Metodologia Científica. 2014. SP: 11ª Pearson Education do Brasil Ltda.

COLUMBIÉ, Z. d., & YOBA, C. P.. Orientação Profissional-Vocacional - Estratégia de Integração Funcional. 2018. Luanda: ECO7.

CUNHA, C., & CINTRA, L. F. Breve Gramática do Português Contemprâneo. 1985. Lisboa: Edições João de Sá da Costa, LDA.

Decreto Presidencial nº 5/19 de 8 de Janeiro, aprova o Regulamento Geral de Acesso ao Ensino Superior.

Figueiredo, C. & Oliveira, M. S. Português do Libolo, Angola, e português afro-indígena de Jurassaca. 2013. Brasil: cotejando os sistemas de pronominalização. São Paulo: Papia.

INE. Resultados definitivos Recenseamento Geral da População e Habitação-2014. Província da Lunda Norte. 2016. Luanda-Angola: INE.

KRIPKA, R. M., SCHELLER, M., & BONOTTO, D. d. (Julho - Dezembro de 2015). Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Disponível em: <http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-deinvestigacionesunad/article/viewFile/1455/1771> Acesso aos 16 de Outubro de 2019.

MIGUEL, M. H. Dinâmica da Pronominalização no Português de Luanda. 2014. Luanda: Mayamba.

Mpanzu, M. Tendências actuais no Ensino-aprendizagem da Gramática da línguas não maternas. 2018. Luanda: ECO7.

Nauege, J. M. Aquisição da Competência Lexical na Aprendizagem do Português Língua Segunda - Especificidades do aluno angolano. 2015. Dissertação de Mestrado em Ciências da Linguagem. LIsboa: FSCH.

SEVERO, R. T. Língua e linguagem como organizadoras do pensamento em Saussure e Benveniste . 2013. Disponível em:

<https://www.academia.edu/12821375/L%C3%ADngua_e_linguagem_como_organizadoras_do_pensamento_em_Saussure_e_Benveniste_Langue_and_langage_as_thought_organizers_in_Saussure_e_Benveniste> Acesso aos 2 de Novembro de 2019.

Silva, E. Gestão do Ensino Superior em Angola: Realidades, Tendências e Desafios - Rumo à Qualidade. 2016. Luanda: Mayamba Editora.

Teixeira, E. B. A Análise de dados na pesquisa científica: importância e desafios em estudos organizacionais. 2003. Rio Grande do Norte: Editora Unijuí.

Undolo, M. A Norma do português em Angola: subsídios para o seu estudo. 2016. ESP-Bengo.

Undolo, M. Introdução à Linguística Aplicada ao Ensino de Português. 2020. Luanda: Editora ECO7

Published

01-10-2021

How to Cite

Mabiala, F. S. M. . (2021). Um olhar sobre ensino de LP em Angola: reflexões acerca da conjugação verbal nas provas dos candidatos aos cursos da EPLN/2019. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 1(2), 205–226. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/665

Issue

Section

Seção I - Artigos inéditos e traduções/interpretações