Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB: uma universidade decolonial e afrocentrada

Universidadi di Integrason Internasional di Lusofonia Afro-Brasileira-UNILAB: um universidadi decolonial i afrocentrada

Authors

  • Leonel Vicente Mendes Universidade Federal da Bahia (UFBA), Brasil
  • Felisberto Júnior Pedro Bacurim Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB Campus dos Malês
  • Deuinalom Fernando Cabanco Universidade Federal da Bahia (UFBA), Brasil

Keywords:

Unilab, Palop, Decolonial, Afrocentrada

Abstract

This article aims to analyze the decolonial and Afro-centered debates promoted by the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB) built in 2010, epistemologically directed for the production and dissemination of knowledge with envolving Africa, other places and historically subjugated people, their anti-racist and anti-colonial diasporas at the epicenter of the academic debate. UNILAB, in addition to presenting a differentiated and daring proposal with a view to overcoming the coloniality of knowledge, power and being, also stands out in some fundamental elements that are the bases of its construction, among which: the democratization of access to popular knowledge, internationalization and intercontinental integration considering common historical inheritances between Brazil and the African countries those have Portuguese as a official language PALOPs and Timor East in Asia. The accomplishment of this work was chosen documental analysis and bibliography research as the main method for data production.

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Author Biographies

Leonel Vicente Mendes, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Brasil

Mestrando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Licenciado em pedagogia. Pós-graduado em Gestão Pública. Bacharel em Humanidades Interdisciplinar, pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira- UNILAB Campus dos Malês. Possui graduação em Inglês pela Escola Normal Superior Tchico Té ENSTT Guiné-Bissau. É pesquisador e escritor guineense, autor do livro (Des)caminhos do sistema de ensino guineense: Avanços, recuos e perspectivas publicado pela editora CRV (2019).

Felisberto Júnior Pedro Bacurim , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB Campus dos Malês

Bacharelado em Ciências humanas. Licenciando em Ciências Sociais pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB Campus dos Malês.

Deuinalom Fernando Cabanco, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Brasil

Mestre e doutorando em relações internacionais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Bacharel em Humanidades Interdisciplinar, pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira- UNILAB Campus dos Malês.

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Published

01-10-2021

How to Cite

Vicente Mendes, L., Bacurim , F. J. P. ., & Cabanco, D. F. (2021). Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB: uma universidade decolonial e afrocentrada: Universidadi di Integrason Internasional di Lusofonia Afro-Brasileira-UNILAB: um universidadi decolonial i afrocentrada. NJINGA&SEPÉ: evista nternacional e ulturas, Línguas fricanas rasileiras, 1(2), 185–204. etrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/640

Issue

Section

Seção I - Artigos inéditos e traduções/interpretações