Práticas discursivas dos anúncios publicitários do Hipermercado Candando: uma análise além do óbvio
Elombolwilo lyo londaka vye lungulo vyokulekisa lyo citanda lyo Candando: Ekonomwiso limwe lyasunguluka
Keywords:
Práticas Discursivas, Anúncio Publicitário, Enunciador, EnunciatárioAbstract
The present research, whose theme is discursive practices of advertising advertisements for the Candando hypermarket: an analysis beyond the obvious, proposes to analyze the advertising advertisements for the Candando hypermarket, based on Discourse Analysis of French lineage, initiated by Pêcheux, around from the 1960s. The aforementioned article is composed of two sections, containing, in the first, the pre-textual part, which contains the theme and summary; in the second, the textual part, where, in a brief introduction, we succinctly explained the subject, the object of study, the objectives, the relevance and the research problem. In that same session, we developed the fundamental concepts of Discourse Analysis and a brief narrative of advertisements, in order to frame our theme in the aforementioned scientific field, bringing concepts based, fundamentally, on the theoretical assumptions of authors such as Pêcheux (1995), Orlandi (1999, 2007) and De Souza (2017). For analysis, we listed 5 advertisements for the Candando hypermarket, published between 2021 and 2022, and subsequently, we used the hypothetical-deductive method, which allowed us to conclude that the discursive practices of the Candando hypermarket advertisements are produced beyond the enunciator's communicative intention. and these are constituted by ideologies, for the most part, Western, which affect the subjects in the production of discourses, as detailed throughout the analysis. Furthermore, it was found that words not only express ideas and thoughts, but also hide them and that the advertisements for the Candando hypermarket reveal, implicitly, relevant aspects of Angolan society.
Keywords: Discursive practices, advertisement, enunciator, enunciatee.
Downloads
References
BARROS, Maria Emília de Rodat de Aguiar Barreto (2002). O percurso da análise do discurso: um estudo da contrapropaganda do Pt. Universidade Federal da Bahia (UFBA)
BRANDÃO, Helena H. Nagamine (2004). Introdução à Análise do Discurso. 2º Ed. Editora Unicamp: São Paulo.
CANHINGUIQUINE, Júlio Luciano (2018). Linguagem publicitária: um estudo sobre figuras de retórica nos anúncios de marcas latinas. Universidade da Beira Interior
CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique (2004). Dicionário de Análise do Discurso. Editora Contexto.
DE SOUZA, Maria Margarete Fernandes (2017). Linguagem do Anúncio Publicitário. Imprensa Universitária da UFC.
EDITORES, Texto Lda. (2009). Dicionário Integral da Língua Portuguesa. Lisboa: Editora Texto.
FAIRCLOUGH, Norman (2001). Discurso e Mudança Social. Editora: Universidade de Brasília.
FOUCAULT, Michel (2006). A Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes
GALLO, Sílvio (1999). Educação, Ideologia e a construção do sujeito. Universidade Campinas- Unicamp.
LEÃO, Luciana (2011). Michel Pêcheux e a teoria da análise de discurso: desdobramentos importantes para a compreensão de uma tipologia discursiva. Universidade Federal de Goiás (UFG).
MORAIS, Maria Eliane Gomes; RODRIGUES, Linduarte Pereira (2013). O anúncio publicitário de imobiliárias campinenses: os sentidos por trás dos sonhos de morar bem. Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE
MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (2004). Introdução à Linguística 2: domínios e fronteiras. 4 ed. São Paulo: Editora Cortez.
ORLANDI, Eni Puccinelli (1999). Análise de discurso, princípios e procedimentos. São Paulo: Pontes Editora.
ORLANDI, Eni Puccinelli (2007). Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5.ed. São Paulo: Pontes Editora.
Página do Facebook Oficial do Hipermercado Candando. Disponível em: https://web.facebook.com/candandohipermercado - Consultado em novembro de 2021.
PÊCHEUX, Michel (1995). Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. São Paulo-Campinas: Edição UNICAMP.
RODRIGUES, Marcio Silva; DELLAGNELO, Eloise Helena Livramento (2013). Do discurso e de sua análise: reflexões sobre limites e possibilidades na Ciência da Administração. Santa Catarina. Universidade Federal de Santa Catarina.
ROSA, Alexandre Reis; TURETA César; BRITO Mozar José (2009). Práticas discursivas e produção de sentidos nos estudos organizacionais: a contribuição do construcionismo social. Contextus - Revista Contemporânea de Economia e Gestão.
Site Oficial do Hipermercado Candando. Disponível em: www.candando.com. Consultado em novembro de 2021.
SPINK, Mary Jane Paris; GIMENES, Maria da Glória G. (1994). Práticas discursivas e produção de sentido: apontamentos metodológicos para a análise de discurso sobre a saúde e a doença. Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).