Os desafios da educação Inclusiva nas escolas regulares Moçambicanas

NhlokoMhaka: Mimpshampsha ya vujondzisi ra mpatsanu esvikolweni sva ximfumu tikweni la Musambiki

Authors

  • Rosário Inácio Cumbane Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique https://orcid.org/0000-0002-9172-9192
  • Rosa Rafael Matola Escola Primária Completa de Bunhiça - Moçambique

Keywords:

Educação Inclusiva, Necessidades Educativas Especiais

Abstract

The challenges of inclusive education in Mozambican mainstream schools

ABSTRACT: According to school inclusion policies, schools must accept and include all children, regardless of their physical, intellectual, social, emotional, linguistic or other conditions, in the teaching and learning process. In 1994, in Salamanca, Spain, UNESCO set out a vision of education for everybody. On the other hand, the United Nations Declaration on the Rights of the Child (UNICEF, 1998) advocates inclusive education for children within a framework of equal opportunities. This is why we emphasize teacher training and capacity building as the strategic principle for effective school inclusion. Vasconcelos (2012) states that all teachers need specialized professional knowledge about different types of disabilities and learning difficulties, competencies and skills for teaching these students, as well as psycho-pedagogical strategies and abilities to assist and support them. However, it turns out that almost the majority of teachers trained to teach in primary schools in Mozambique are not trained to deal with students with special educational needs. In order to successfully implement inclusive education in Mozambique, it is necessary to have qualified and prepared teachers so that this does not result in failure. The aim of this paper is to reflect on the challenges of inclusive education in Mozambican mainstream schools. The study is qualitative and descriptive in nature. It reviews the literature and compares the ideas of different authors on Inclusive education in Mozambican schools.

Keywords: inclusive education; Special Educational Needs;

Author Biographies

Rosário Inácio Cumbane, Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique

Doutorando em Linguística na Universidade Eduardo Mondlane. Mestre e Licenciado pela mesma instituição. Docente de língua inglesa na Escola Secundária de São Dâmaso. Docente de Linguística e Língua Inglesa na UNIVERSIDADE ABERTA ISCED – (UNISCED). Tradutor de Inglês/Português -Português/Inglês. Dos artigos publicados destaca-se o intitulado: O uso da dêixis pessoal como marcador de respeito: o caso do Changana, língua transfronteiriça, este em co-autoria do Professor Bento Sitoe, publicado na Njinga & Sepé em 2022.

Rosa Rafael Matola, Escola Primária Completa de Bunhiça - Moçambique

Licenciada em Ensino Básico com Habilitações em Supervisão e Inspeção da Escola Básica pela Universidade Pedagógica, Maputo, em 2019. Atualmente exerce as funções de docente do ensino primário na Escola Primária Completa de Bunhiça. Constituem as suas áreas de interesse  Inspeção e Supervisão Escolar. 

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VASCONCELOS, C. R. M.; Formação de Professores e Educação Inclusiva: uma perspectiva de docentes do 1.º Ciclo do Ensino Básico na ilha de S. Miguel. Porto, 2012.

Published

14-12-2023

How to Cite

Inácio Cumbane, R., & Matola, R. R. . (2023). Os desafios da educação Inclusiva nas escolas regulares Moçambicanas: NhlokoMhaka: Mimpshampsha ya vujondzisi ra mpatsanu esvikolweni sva ximfumu tikweni la Musambiki. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 3(Especial II), 150–159. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1450