Tessitura textual: referência anafórica e catafórica

Nsonekeno lutangu: mvovilu anafórica ye catafórica

Authors

  • Martins Nvuenda Baveca Universidade Lueji A´Nkonde - Angola
  • Aldora Astreia Cadete Universidade do Minho - Portugal

Keywords:

Text texture; Textuality; Anaphoric reference; cataphoric reference.

Abstract

The present research aims to characterize the role of RPA and RPC in writing to avoid redundancy and make texts with the best sequential and conceptual connectivity. As a result, the work is guided by the following research problem: how can anaphoric and cataphoric references make texts more perceptible? Having as main units of reflection: (i) Textual texture; (ii) Anaphora and cataphora; (iii) Textual cohesion and coherence. It resulted from an analysis of 24 texts written by students applying to the Childhood Education course at an Angolan Higher Education School. The approach was guided by Adam's TL (2008) as a basic scientific theory, while Bardin's Content Analysis (1977; 2008) was used as a data analysis method. And for the processing of data from the students' texts A1 to A24 the MAXQDA software was used. The main results of the analysis of the collected data point out that half of the texts of the candidates that we had access to, targets of our analysis, resort to RPA of the faithful defined type, that is, substitution by the same word or by the same term, producing redundancy problems. This fact causes texts to have a low quality of sequential and conceptual connectivity. Thus, it is considered the importance of deepening the contents of RPA and RPC so that students can produce texts without, however, repeating many words.

Author Biographies

Martins Nvuenda Baveca, Universidade Lueji A´Nkonde - Angola

Professor do I Ciclo do Ensino Secundário. Licenciado em Ciências da Educação, na especialidade do Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Lueji A´Nkonde. Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Lueji A´Nkonde, com a linha de pesquisa "Linguagem e Educação”. Atualmente é doutorando em Ciências da Educação, na especialidade de Literacias e Ensino do Português pela Universidade do Minho.

Aldora Astreia Cadete, Universidade do Minho - Portugal

Professora do Ensino Superior. Licenciada em Ensino de Língua Portuguesa, pelo Instituto de Ciências da Educação de Cabinda. Mestre em Pedagogia pelo Instituto de Ciências da Educação do Uíge. Atualmente é doutoranda em Ciências da Educação, na especialidade de Literacias e Ensino do Português pela Universidade do Minho.

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Published

21-05-2024

How to Cite

Baveca, M. N., & Cadete, A. A. . (2024). Tessitura textual: referência anafórica e catafórica: Nsonekeno lutangu: mvovilu anafórica ye catafórica. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 4(1), 203–224. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1331