Os fatores que influenciam na escolha dos Cursos de Formação no Ensino Superior, na Faculdade de Economia e Gestão–Beira

Zomwe Zimayambitsa Kusankha Maphunziro Maphunziro mu Maphunziro Apamwamba, Koleji Yazachuma ndi Kayendetsedwe ka – Beira

Authors

  • José Jorge Muchenga Universidade Católica de Moçambique - Moçambique
  • Aderito Gomes Barbosa Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Ensino Superior, Influencia Na Escolha De Curso, Mercado De Trabalho

Abstract

Education in Mozambique is advancing in numbers of institutions offering new courses. Taking this scenario into account, people's educational choices have been the object of study in innovative education. The article was aimed at understanding the factors that influence students in choosing higher education courses offered by Universities. The aim of the article was to verify which are the main factors that influence the choice of course for students of the Faculty of Economics and Management. To respond to the research objectives, a qualitative study was carried out, through a questionnaire applied to the students, containing 11 closed questions, 4 of which related to individual characteristics. Smaller differences were found in the choice of course when comparing the congruence between market research, self-knowledge and money, as influencing factors of the participants, when analyzed. Through the survey response, through the readings, students' choices are related to the influence of market research, as well as economic factors related to the labor market. 138 students participated in the study, of both sexes (49% female and 51% male), aged between 17 and 74 years old, with 103 (75%) studying the accounting and auditing course. The results showed that students are not only concerned with the job market, but also with social value and prestige. In the literature, several studies state that the student suffers from the feeling of indecision and that the family is the one who exerts the greatest influence on the choice of courses. However, the survey showed that most of the students surveyed had already made their professional choice and family is not a decisive factor, but supply and demand in the job market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Jorge Muchenga, Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Moçambicano, nascido na província de Tete, no dia 04/03/1986. Sou professor há 13 anos na Faculdade de Economia e Gestão - UCM, nesse tempo, sou estudante finalista do Curso de Doutoramento em Educação Inovativa. Tenho formação no Mestrado em Contabilidade e Auditoria. Atualmente, procuro investir na área da educação superior.

Aderito Gomes Barbosa, Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

é professor associado na Universidade Católica de Moçambique, Faculdade de Educação e Comunicação. Doutorado em Teologia Pastoral na Universidade Pontifícia de Salamanca, sobre a nova evangelização e os jovens, assim como Doutorado em Ciências da Educação no Instituto da Educação da Universidade Católica de Lisboa, sobre os valores e os jovens.

References

Almeida, M. E. G. G. de & Pinho, L. V. de (2008). Adolescência, família e escolhas: implicações na orientação profissional. Revista Psicologia Clínica. São Paulo, 20(2): 173-184. Recuperado de: <http://www.scielo.br/pdf/pc/v20n2/a13v20n2.pdf>. Acesso em: 23 de jul. de 2019.

Barbosa, A. G., Alves, J. M., Ibraimo, M. N. e Laita, M. (Coords.). (2016). Desafios da Educação. Ensino Superior. Porto: Década das Palavras.

Barbosa, A. J. G.:Lamas, K. C. A. A. (2012). A orientação profissional como actividade transversal no currículo escolar. Estudos de Psicologia, 3 (17): 461-468.

Clemente, I. (2008). Autoconceito e Problemas de Comportamento em Crianças com Dificuldades de Aprendizagem (Dissertação de Mestrado). Universidade de Lisboa, Lisboa.

Conover, W. J. (1971), Practical Nonparametric Statistics. New York: John Wiley & Sons.

de la autoestima y del concepto de jóvenes. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 13 (1), 99-114.

Cristo, L., Rasi, M. T., e Finck, N. T. L. (2016). Uma contribuição na diminuição da ansiedade no momento da decisão pela carreira. Caderno PAIC, 17 (1): 545-566.

Filomeno, K. (2005). Mitos familiares e escolha profissional: uma visão sistêmica. São Paulo: Vetor.

Gabaldi, V. M. (2002). Formação de Identidade: Implicações na escolha profissional. Dissertação de Mestrado Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Ivatiuk, A. L. (2004). Orientação profissional para profissões não universitárias: perspectiva da análise do comportamento. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Lemos, C.G.; & Ferreira, M.F. (2004). Geração Zapping e escolha profissional. In Z.B. Vasconcelos, e I.D. Oliveira (Org). Orientação Vocacional: alguns aspectos teóricos, técnicos e práticos. São Paulo: Vetor, p.51-60.

Mansano, S.R.V. (2003). Vida e profissão: cartografando histórias. São Paulo: Summus.

Ministério da Educação. (1999). Plano estratégico da educação, 1999-2003. Maputo: MEC.

Moura, C.B (2008). Orientação Profissional sob o enfoque da análise do comportamento. 5.ed. Campinas-SP: Alínea.

Nogueira, M. C. F. Humanização das relações assistenciais: a formação do profissional de saúde. São Paulo: Casa do Psicólogo. 2004.

Nogueira M.O.G. Aprendizagem do Aluno Adulto: Implicações para a prática Docente no Ensino Superior. Curitiba: IBPEX, 2009.

Soares, D.H.P. (2002). A escolha profissional: do jovem ao adulto. 2.ed. São Paulo: Summus.

Published

29-05-2023

How to Cite

Muchenga, J. J., & Barbosa, A. G. (2023). Os fatores que influenciam na escolha dos Cursos de Formação no Ensino Superior, na Faculdade de Economia e Gestão–Beira: Zomwe Zimayambitsa Kusankha Maphunziro Maphunziro mu Maphunziro Apamwamba, Koleji Yazachuma ndi Kayendetsedwe ka – Beira. NJINGA&SEPÉ: evista nternacional e ulturas, Línguas fricanas rasileiras, 3(Especial I), 148–164. etrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1238