Experiência de supervisão de estágio pedagógico na formação inicial de professores em Luanda
M´samu nkubumunu muna “nzila zi ndongusulu zi mbembo cimputu muna ndongusulu cikaka ci mwali”
Keywords:
Relatório de supervisão, Supervisão pedagógica, Formação de professoresAbstract
This work results from the final internship report on “Methodology for Teaching the Portuguese Language in Secondary Education”, which took place at Magistério Mutu-Ya-Kevela - Luanda, between November 2021 and April 2022, within the scope of the National Staff Training Program. The main objective of this internship was for the master's student to supervise 4 to 6 trainee students from a final year class of an initial teacher training course, with the aim of integrating them into professional life in a progressive and guided way.
Downloads
References
Alarcão, I., & Tavares, J. (2003). Supervisão da prática pedagógica. Uma perspectiva de desenvolvimento e aprendizagem. Coimbra: Almedina.
Brandão, A., Monteiro, E., & Costa, F. (2014). TPC: da tortura para crianças ao tempo para criar. In: Vieira, F. Re-conhecendo e transformando a pedagogia: histórias de superVisão. SantoTirso: De Facto Editores, p. 51-88.
Buca, J. (2018). Gramática no texto: interacção texto-gramática nas aulas de português em contexto multilingue. Covilhã: Editora Templários.
Dias, A. (2012). Relatório de estágio profissional (relatório apresentado para a obtenção do Grau de Mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico). Lisboa: Escola Superior de Educação João de Deus.
Flávia, V., & Maria, M. (2011). Supervisão e avaliação do desempenho do docente - para uma abordagem de orientação transformadora. Lisboa: Ministério da Educação - Conselho Científico para Avaliação de Professores.
Gaspar, M. (2019). Supervisão em contextos de educação e formação. Concepções, práticas e possibilidades. Gaia: Fundação Manuel Leão.
Mesquita, M. (2004). A renovação na formação de professores em necessidades educativas especiais. Castelo Branco: Educare/ Educere 16, 95-114.
República de Angola. (2019). Decreto executivo conjunto n.º 03/19, de 23 de Janeiro. Luanda: Assembleia Nacional.
República de Angola. (2020). Decreto executivo n.º 98/20, de 3 de Março. Luanda: Assembleia Nacional.
República de Angola. (2020). Decreto presidencial n.º 273/20, de 21 de Outubro. Luanda: Assembleia Nacional.
República de Angola. (2021). Decreto executivo n.º 171/21, de 6 de Julho. Luanda: Assembleia Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).