Contribution of the local curriculum to the promotion of local community values and knowledge

Mchango wa mtaala wa ndani katika kukuza maadili na maarifa ya jamii ya karibu

Authors

Keywords:

Curriculum, Local Curriculum, Community, Local Knowledge, Local

Abstract

Abstract

This article aims to understand the contribution of the local curriculum in the promotion of values ​​and knowledge of the community, for that, it will define the local curriculum, describe the way it is elaborated and implemented; identify the actors, the stages and criteria for selecting local content and seek the different authors perception of the contribution of the local curriculum to the recovery of values ​​and knowledge of the community where the school is located. The research is bibliographic, based on in material already published by Gil (1991) and composed of books, articles, magazines and newspapers. From the point of view of research accuracy it is qualitative. As for the objectives, the research is explanatory. With the theoretical survey developed in this work it was found that, the local curriculum has a great contribution in society since it guarantees the recovery of dormant values ​​and knowledge of the community that for various reasons led to their exclusion. In addition, it allows excluded groups to contribute knowledge in universal knowledge, complementing the centrally defined official curriculum by incorporating diverse subjects from community life in the disciplines covered in the study plan in order to develop local knowledge in students, providing them with knowledge, skills, values ​​and attitudes that can enable them to participate fully in the social, cultural and economic knowledge of the community.

Keywords: Curriculum, Local Curriculum, Community, Local Knowledge, Local

Author Biography

Américo Gabriel, Universidade Católica de Moçambique

Doutorando em Educação na Universidade Católica de Moçambique.

References

Basílio, G. (2006). Os saberes locais e o novo currículo do ensino básico. São Paulo, Brasil: Pontífice Universidade Católica de São Paulo.

Basílio, G. (2012). O currículo local nas escolas moçambicanas: estratégias

epistemológicas e metodológicas de construção de saberes locais. Educação e Fronteiras On-line, Dourados/MS. vol.2, nº 5, p. 79-97.

Bauman, Z. (2003). Comunidade: a busca por segurança no mundo actual. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Campiche, C. Hippolyte J, Hipólito J. (1992). A comunidade como centro. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Castiano, J. P. (2006). O currículo local como espaço social de coexistência de discursos: estudo de caso nos distritos de Báruè, de Sussundenga e da cidade de Chimoio – Moçambique. Revista E-Curriculum, São Paulo, 1. dez. - jul. 2005-2006. Disponível em http://www.pucsp.br/ecurriculum, acessado em: 18/03/2020.

Castiano, P. J. (2005). Educar para quê? as transformações no sistema de educação em Moçambique. Maputo: INDE.

Flores, M. A.& Flores, M. (1998). O Professor Agente de Inovação Curricular. In: Pacheco, José Augusto; Peraskeva, João Menelau; Silva, Ana Maria (Org.). Reflexão e Inovação Curricular. Actas do III Colóquio sobre Questões Curriculares. Braga: IEP/Universidade do Minho, p.79-99.

Gil, A. C. (1991). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.

Giraudo, N.; Chiarpenello, J. (2006). Intervenciones comunitárias. Evid. Actual. práct. ambul. Vol.9, nº 1, p.48-59.

Ministério da Educação (2015). Guião do Professor. Maputo: MINEDH.

Ibraimo, M. N.; Cabral, I. (2015). Currículo local – entre a retórica do prescrito e a realidade concreta. Porto: U. C. P. Faculdade de Educação e Psicologia.

INDE (2004). Integração do conhecimento local no currículo do Ensino Básico: pesquisa educacional sobre o conhecimento local/indígena e educação. Maputo: INDE.

INDE (2015). Programas do Ensino Básico - Língua Portuguesa, Matemática e Física 1ª e 2ª Classes. Maputo: INDE/MINEDH.

INDE (s/d). Sugestões para a abordagem do currículo local. Manual de apoio ao professor. Maputo: INDE/MINEDH.

INDE (2003). O Currículo Local no Ensino Básico (Síntese do documento “Estratégias de Implementação do CL”). Memo, 02.09.2003 (documento de trabalho distribuído no seminário da Beira), Maputo: INDE.

Laita, A. V. (2013). A fraca sistematização dos conteúdos do currículo local no ensino básico em Moçambique. www.webartigos,com acessado em 15/03/2019

Leite, C. (2003). Para uma escola curricularmente inteligente. Porto: Edições Asa.

Libâneo, J. C. (1990). Didáctica. São Paulo: Editora Cortez.

Mangue, F. F. (2019). Factores da fraca abordagem dos conteúdos do currículo local na E.P 1º E 2º Graus de Devessa, Província de Inhambane.

MINED (2003). Plano curricular do ensino básico: objectivos, política, estrutura, plano de estudos e estratégias de implementação. Maputo: INDE.

MINED (2011). Manual de apoio ao professor: Sugestões para abordagem do currículo local ( uma alternativa para a redução da vulnerabilidade), 2.ed., Maputo: INDE.

Moçambique (2003). Plano Curricular do Ensino Básico: Objectivos, políticas, estrutura, plano de estudos e estratégias de implementação, Maputo: INDE.

Mweze, J. A. (2019).O currículo local no desenvolvimento das competências operacionais do educando na disciplina de ofícios. Tese de Doutoramento, Faculdade de Educação e Comunicação, Universidade Católica de Moçambique.

Ogunniyi, M.B. (2008). An argumentation-based package on the nature of science and indigenous knowledge systems. SIKS Project Book 1, University of the Western Cape.

ONU, (2000). Declaração do Milénio das Nações Unidas. Resolução A/RES/55/2, 8 de Setembro de 2000.

Pacheco, J. A. (1996). Componentes do processo do desenvolvimento do currículo. Porto: Porto Editora.

Piletti, C. (2004). Didáctica Geral. 23. ed. São Paulo: Editora Ática.

Ribeiro, A. C. (1990). Desenvolvimento curricular. Lisboa: Texto Editora.

Saviani, N. (2003). Currículo: um grande desafio para o professor. Revista de Educação. vol.16, nº1, p. 35-38.

Semali, L. (1999) Community as classroom: dilemmas of valuing African indigenous literacy in education. In: KING. L. (Org.). Learning, knowledge and cultural context. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, p. 305-319.

Silva, T.T, da (1996). Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes.

Published

03-10-2022

How to Cite

Gabriel, A. (2022). Contribution of the local curriculum to the promotion of local community values and knowledge: Mchango wa mtaala wa ndani katika kukuza maadili na maarifa ya jamii ya karibu. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 2(Especial I), 421–438. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1021