21.As implicações da desistência escolar da rapariga a partir dos valores educativos dos ritos de iniciação: caso escola primária, distrito de Gurué

Makachamiho anam’mphachuwela nahano ahiya ohussera n’nthowa na ikano onahusseraiye alakiwaka: Eneneryo ya vascola Primaria Y yawana Gurue

Authors

  • Inácia Helena Langacitela Mungomane Universidade Católica de Moçambique
  • Adérito Gomes Barbosa Universidade Católica de Lisboa-Portugal

Keywords:

Implicações, Desistência, Ritos de iniciação

Abstract

The problem of girls dropping out of the school network, related to the practice of the initiation rites, constitutes a big challenge and consequently raises new perspectives in the management of the educational process on the part of the Ministry of Education and Human Development in general, and particularly on the side of the District Services of Education, Youth and Technology, spread over all districts of Mozambique. In this context, the present article, entitled: The implications of girls dropping out of school from the perspective of the educational values of the initiation rites: case of the Y Primary School in Magige Locality in Gurué District, Zambézia Province, aims to answer the following question: What are the implications of girls dropping out from the perspective of the educational values of the initiation rites of the Y Primary School? To operationalize the objective in reference, the research was developed using a qualitative methodology, of a descriptive nature, guided by the interpretative paradigm, based on the case study modality. Nevertheless, the following data collection technique was used: semi-structured interview. We conclude that regarding the implications of the initiation rites associated with the girl dropping out of Primary School Y, there was premature marriage, unwanted pregnancy resulting in birth complications due to precociousness of age and culminating with lacerations of the vaginal canal, fistula, caesarean section and, in serious cases, maternal death. A fact that constitutes an irreparable loss for the family, society and the school since it aggravates the dropout of girls from schools

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inácia Helena Langacitela Mungomane, Universidade Católica de Moçambique

Doutoranda em Inovação Educativa, pela Universidade Católica de Moçambique- Faculdade de Educação e Comunicação.

Adérito Gomes Barbosa, Universidade Católica de Lisboa-Portugal

Doutorado em Teologia Pastoral na Universidade Pontifícia de Salamanca, sobre a nova evangelização e os jovens, assim como Doutorado em Ciências da Educação no Instituto da Educação da Universidade Católica de Lisboa

References

Afonso, N. (2005). Investigação naturalista em educação: um guia prático e crítico. Porto: ASA Editores.

Amado, J. (2017). Manual de investigação qualitativa em educação. 3.ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Baraldi, A. C. P.; Daud, Z. P.; Almeida, A. M.; Gomes, F. A.; Nakano, A. M. S. (2007). Gravidez na adolescência: estudo comparativo das usuárias das maternidades públicas e privadas. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, vol.15, p.799-805.

Binze, A. D. (2022). Práticas culturais e escolarização de mulheres em Moçambique: um caminho para ressignificação dos ritos de Iniciação. Universidade de São Paulo, São Paulo.

Bogdan, R.; Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Bourdieu, P. (2002). A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand.

Camargo, C. A. C. M., Camargo, M. A. F., de Oliveira, J. A. & de Paulo, B. R. (2020). O olhar de adolescentes grávidas no ritual de passagem menina-mãe. Revista Thema, vol.17, nº1, p. 74-94.

Chiziane, P. (2012). Niketche: Uma história da poligamia. 7.ed. Lisboa: Editorial caminho.

Cisne, M. (2015). Gênero, divisão sexual do trabalho e serviço social. 2.ed. São Paulo: Outras expressões.

Fórum Mulher. SADC WDSSA, (2006). Para além das desigualdades: a mulher em Moçambique. Maputo: Autores.

Gil, A. C. (2007). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.

Lakatos, E. M.; Marconi. M. A. (2019). Metodologia Científica. 7.ed. São Paulo: Atlas.

Matsinhe, C. et al. (2010) Pesquisa etnográfica: Práticas culturais e comunitárias de promoção de saúde sexual e reprodutiva, Nampula, Sofala, Inhambane. Maputo.

Osório, C.; Silva, T. (2008). Buscando sentidos: género e sexualidade entre jovens estudantes do ensino secundário em Moçambique. Maputo: WLSA Moçambique.

Pereira. E. (1998). Mitos, feitiços e gente de Moçambique. Lisboa: Caminhos.

Silva, E. A.; Carvalho, M, J. (2009). Educação e desigualdade de género: quando a tradição cultural é factor de exclusão. Braga: Actas Editora.

Taborda, J. A., Silva, F. C., Ulbricht, L. & Neves, E. B. (2014). Consequência da gravidez na adolescência para as meninas considerando-se as diferenças socioeconômicas entre elas. Cadernos de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, vol.22, nº1, p.16-24.

Yin, R. (2010). Estado de caso: planeamento e métodos. 4.ed. São Paulo: Bookman.

Published

03-10-2022

How to Cite

Mungomane, I. H. L., & Barbosa, A. G. (2022). 21.As implicações da desistência escolar da rapariga a partir dos valores educativos dos ritos de iniciação: caso escola primária, distrito de Gurué: Makachamiho anam’mphachuwela nahano ahiya ohussera n’nthowa na ikano onahusseraiye alakiwaka: Eneneryo ya vascola Primaria Y yawana Gurue. NJINGA&SEPÉ: evista nternacional e ulturas, Línguas fricanas rasileiras, 2(Especial I), 383–397. etrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1019