21.As implicações da desistência escolar da rapariga a partir dos valores educativos dos ritos de iniciação: caso escola primária, distrito de Gurué
Makachamiho anam’mphachuwela nahano ahiya ohussera n’nthowa na ikano onahusseraiye alakiwaka: Eneneryo ya vascola Primaria Y yawana Gurue
Keywords:
Implicações, Desistência, Ritos de iniciaçãoAbstract
The problem of girls dropping out of the school network, related to the practice of the initiation rites, constitutes a big challenge and consequently raises new perspectives in the management of the educational process on the part of the Ministry of Education and Human Development in general, and particularly on the side of the District Services of Education, Youth and Technology, spread over all districts of Mozambique. In this context, the present article, entitled: The implications of girls dropping out of school from the perspective of the educational values of the initiation rites: case of the Y Primary School in Magige Locality in Gurué District, Zambézia Province, aims to answer the following question: What are the implications of girls dropping out from the perspective of the educational values of the initiation rites of the Y Primary School? To operationalize the objective in reference, the research was developed using a qualitative methodology, of a descriptive nature, guided by the interpretative paradigm, based on the case study modality. Nevertheless, the following data collection technique was used: semi-structured interview. We conclude that regarding the implications of the initiation rites associated with the girl dropping out of Primary School Y, there was premature marriage, unwanted pregnancy resulting in birth complications due to precociousness of age and culminating with lacerations of the vaginal canal, fistula, caesarean section and, in serious cases, maternal death. A fact that constitutes an irreparable loss for the family, society and the school since it aggravates the dropout of girls from schools
Downloads
References
Afonso, N. (2005). Investigação naturalista em educação: um guia prático e crítico. Porto: ASA Editores.
Amado, J. (2017). Manual de investigação qualitativa em educação. 3.ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.
Baraldi, A. C. P.; Daud, Z. P.; Almeida, A. M.; Gomes, F. A.; Nakano, A. M. S. (2007). Gravidez na adolescência: estudo comparativo das usuárias das maternidades públicas e privadas. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, vol.15, p.799-805.
Binze, A. D. (2022). Práticas culturais e escolarização de mulheres em Moçambique: um caminho para ressignificação dos ritos de Iniciação. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Bogdan, R.; Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Bourdieu, P. (2002). A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand.
Camargo, C. A. C. M., Camargo, M. A. F., de Oliveira, J. A. & de Paulo, B. R. (2020). O olhar de adolescentes grávidas no ritual de passagem menina-mãe. Revista Thema, vol.17, nº1, p. 74-94.
Chiziane, P. (2012). Niketche: Uma história da poligamia. 7.ed. Lisboa: Editorial caminho.
Cisne, M. (2015). Gênero, divisão sexual do trabalho e serviço social. 2.ed. São Paulo: Outras expressões.
Fórum Mulher. SADC WDSSA, (2006). Para além das desigualdades: a mulher em Moçambique. Maputo: Autores.
Gil, A. C. (2007). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.
Lakatos, E. M.; Marconi. M. A. (2019). Metodologia Científica. 7.ed. São Paulo: Atlas.
Matsinhe, C. et al. (2010) Pesquisa etnográfica: Práticas culturais e comunitárias de promoção de saúde sexual e reprodutiva, Nampula, Sofala, Inhambane. Maputo.
Osório, C.; Silva, T. (2008). Buscando sentidos: género e sexualidade entre jovens estudantes do ensino secundário em Moçambique. Maputo: WLSA Moçambique.
Pereira. E. (1998). Mitos, feitiços e gente de Moçambique. Lisboa: Caminhos.
Silva, E. A.; Carvalho, M, J. (2009). Educação e desigualdade de género: quando a tradição cultural é factor de exclusão. Braga: Actas Editora.
Taborda, J. A., Silva, F. C., Ulbricht, L. & Neves, E. B. (2014). Consequência da gravidez na adolescência para as meninas considerando-se as diferenças socioeconômicas entre elas. Cadernos de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, vol.22, nº1, p.16-24.
Yin, R. (2010). Estado de caso: planeamento e métodos. 4.ed. São Paulo: Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).