The relevance of the oral tradition in contemporary african societies

Unó yúcki shró ondima mersh nghtanka n'da n'si ankry

Authors

  • Nélsio Gomes Correia Universidade de Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Keywords:

África, Tradição oral, Memorização, Identidades culturais, Sociedade africanas

Abstract

The relevance of the oral tradition in contemporary african societies

Abstract: The article discusses the relevance of oral tradition in contemporary African societies. Oral tradition values and preserves African cultural identities and knowledge. As people's memories, it allows the new generation to learn from the past through the orality connoisseurs. However, it is notable that it is losing hegemony but remains important. Nowadays, the oral tradition faces many obstacles because of the tensions between it and writing, also because of the changes imposed or influenced by modernity in societies in Africa. Therefore, the objective of this paper is to show the role of oral tradition in Africa today as a means of knowledge transmission and preservation of cultural identities. In relation to the methodological path of this work, it was based on a bibliographic review where the collection and analysis of information from other researchers pertinent to the subject developed was carried out. In the results achieved, it can be seen that, nowadays, oral tradition allows mutual learning between generations or different social strata in Africa. However, literal memorization has a lot of importance in oral tradition, being that it is through it that the elders keep the information about stories of their times, of their ancestors and then pass it on to new generations and this process is continuous. Finally, oral tradition has a very important social role today in several African societies understood as an educational practice that teaches and preserves the stories for future generations not to lose.

Key words: Africa. Oral tradition. Memorization. Cultural identities. African societies.

Author Biography

Nélsio Gomes Correia, Universidade de Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

É formado em Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades e licenciando em Sociologia pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, na cidade de Redenção no Estado do Ceará/Brasil. Atualmente é estudante do programa de Mestrado em Estudos Africanos no ISCTE-IUL em Lisboa/Portugal. Tem interesse em pesquisas com temas relacionados aos Direitos Humanos, Poder Judiciário, Democracia, Cooperação Internacional Norte-Sul e questões de gênero na África.

References

BELCHER, Stephen, “Oral Traditions as Sources”, Thomas Spear (ed.), Oxford Research Encyclopedia of African History, Oxford University Press, 2019, disponível em: https://oxfordre.com/africanhistory, acedido em 14 de Setembro de 2019.

BINJA, Elias Justino Bartolomeu. Tradição oral em África: valores, movimento e resistência. Anais do III Seminário Nacional de Sociologia: Distopias dos extremos: sociologias necessárias, 2020.

COOPER, Frederick. “Para que serve o conceito de globalização? Perspectiva de um historiador africano”. In Histórias de África. Capitalismo, modernidade e globalização. Lisboa: Edições 70, 2016, pp. 173-210.

COOPER, Frederik, Colonialism in Question: Theory, Knowledge, History, Berkeley, University of California Press, 2005.

DILLARD, Mary, “Oral History and Life History as Sources”, Thomas Spear (ed.), Oxford Research Encyclopedia of African History, Oxford University Press, 2019, disponível em: https://oxfordre.com/africanhistory, acedido em 14 de Setembro de 2019.

HAMPÂTÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (Ed.). História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2.ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010, p. 167-212.

HAMPÂTÉ BÂ, A. Amkoullel, o menino fula. Trad. Xina Smith de Vasconcellos. São Paulo, Palas Athena/Casa das Áfricas, 2003.

HAMPÂTÉ BÂ, A. A educação tradicional na África. Disponível em: http://www.casadasafricas.org.br/wp/wp-content/uploads/2011/08/A-educacaotradicional-na-Africa.pdf.

HENIGE, David. The Chronology of Oral Tradition: Quest for a Chimera, Oxford,

Clarendon Press, 1974.

JANSEN, Jan, « The Next Generation: Young Griots’ Quest for Authority”, Landscapes, Sources and Intellectual Projects of the West African Past. Essays in Honour of Paulo Fernando de Moraes Farias, Leiden/Boston, Brill, 2018, pp. 297-311.

JANSEN, Jan, DUINTJER, Esger e TAMBOURA, Boubacar (eds.), L’Épopée de

Sunjara d’après Lansine Diabate de Kela (Mali), Leiden, Research School CNWS,

LEITE, Ana Mafalda. Oralidades e escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

LOPES, C. (1995). A Pirâmide Invertida-historiografia africana feita por africanos. Actas do Colóquio Construção e ensino da história da África, 21-29.

MANFREDINI, Giulia Aniceski, et al. DIOP, Babacar Mbaye; DIENG, Doudou (Org.). A Consciência Histórica Africana. Luanda: Edições Mulemba da Faculdade de Ciências sociais da Universidade Agostinho Neto, 2014. Revista Cadernos de Clio, 2018, 8.1.

MILLER, Joseph C., “Presidential Address: History and Africa/Africa and History”, The American Historical Review, 104 (1), February 1999, pp. 1-32.

MOBLEY, C. (2018). Fontes documentais e métodos para a história africana pré-colonial. Na Oxford Research Encyclopedia of African History.

MUDIMBE, V. Y. A invenção da África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Edições Pedago Ltda. Março de 2013, p. 9-251.

REID, Richard (2011). Past and Presentism: the ‘precolonial’ and the foreshortening of african history, 52, pp 135-155. Doi: 10.1017 / S0021853711000223.

VANSINA, Jan. Oral Tradition as History, Madison, James Currey Ltd., 1985.

Published

18-09-2022

How to Cite

Gomes Correia, N. (2022). The relevance of the oral tradition in contemporary african societies: Unó yúcki shró ondima mersh nghtanka n’da n’si ankry. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 2(2), 304–321. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/981

Issue

Section

Seção IV - Relatos de Experiências, Fotos, Receitas, Tradições e ritos