Strengthening brand identity through digital communication tools: the case of the TikTok social network

Ku tiyisa muthetho wa xihaxu hi switirho swa nkumanu wumpswa: tani hi xivandlana xa vuhanyi xi txhiwaka TikTok

Authors

  • Amália Cutane Comiche Universidade Católica de Moçambique - Moçambique
  • Bruno Ferreira Gonçalves Instituto Politécnico de Bragança - Portugal

Keywords:

Digital communication, brand identity, social networks, digital technologies, TikTok

Abstract

With the emergence of the covid-19 pandemic, distance learning has become a necessary alternative to ensure the continuity of the teaching and learning process, especially in higher education institutions in Mozambique. However, many private institutions face significant challenges in implementing this teaching modality due to the lack of adequate technological infrastructure. M-learning emerges as a possible alternative, since mobile devices, such as smartphones and tablets, are increasingly present and in all social strata. To investigate how m-learning can be a viable alternative to circumvent the absence of technology for distance education in private HEIs in Mozambique, a literature review and a case study were used in a private HEI with national representation where qualitative data were collected through interviews with professors and students. The data analysis and interpretation was done through content analysis. From the analysis made it is concluded that m-learning can be an efficient and flexible option for the absence of technology, allowing a more dynamic interaction with students and access to digital learning materials, facilitating the realization of learning activities at the time and at the moment that is convenient for them. However, it faces challenges such as adapting materials to this modality and access to free mobile internet for teachers and students. Training teachers to use the resources properly is also a challenge for private HEIs in Mozambique. In short, m-learning can be useful for distance education, but it requires careful consideration of technological limitations and the needs of students and teachers.

Author Biographies

Amália Cutane Comiche, Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Doutoranda do curso de Ciências da Comunicação, na Universidade Católica de Moçambique-Delegação de Nampula (2022); Mestre em Gestão de Empresas com especialização em marketing (2016) e pós graduadação em Gestão de Empresas- MBA (2014) pelo ISCTEM- Instituto Superior de ciência e tecnologias de Moçamque;  licenciada em Economia e Educação pela Universidade Pedagógica de Moçambique (2010). Docente universitária nas áreas de gestão e gestão de marketing e coordenadora dos cursos de licenciatura em Gestão Aplicada (Gestão de Marketing, Gestão Financeira e de Seguros e Gestão de Recursos Humanos) no Instituto Superior de Ciências e Tecnologias de Moçambique-ISCTEM. 

Bruno Ferreira Gonçalves, Instituto Politécnico de Bragança - Portugal

Doutor em Ciências da Educação com Especialidade em Tecnologia Educativa pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho, Mestre em TIC na Educação e Formação pela Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança e Licenciado em Informática de Gestão pela Escola Superior de Tecnologia e Gestão da mesma instituição. Exerce funções de professor adjunto convidado no departamento de Tecnologia Educativa e Gestão de Informação na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança. Orienta e coorienta trabalhos investigativos dos ciclos de estudo de mestrado e doutoramento. É membro integrado do Centro de Investigação em Educação Básica (Cieb) do Instituto Politécnico de Bragança e membro colaborador do Centro de Investigação do Instituto Superior de Lisboa e Vale do Tejo (CI-ISCE). Dedica-se à investigação científica em vários domínios de atuação relacionados com as ciências da educação, as tecnologias educativas, a formação docente, a inclusão e a inovação digital. É membro de vários conselhos editoriais de revistas e jornais e de diversas comissões científicas de conferências internacionais.

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Published

14-12-2023

How to Cite

Comiche, A. C., & Gonçalves, B. F. . (2023). Strengthening brand identity through digital communication tools: the case of the TikTok social network: Ku tiyisa muthetho wa xihaxu hi switirho swa nkumanu wumpswa: tani hi xivandlana xa vuhanyi xi txhiwaka TikTok. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 3(Especial II), 628–645. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1418