Recursos de Ensino na prática educativa na era de Informação: a Importância de Recursos Audiovisuais para o Ensino e Aprendizagem
Teaching Resources in educational practice in the Information Age: the Importance of Audiovisual Resources for Teaching and Learning
Keywords:
Recursos de Ensino, Práticas Educativas , Recursos AudiovisuaisAbstract
Os recursos audiovisuais representam parte das inovações pedagógicas – didáticas que foram incorporadas ao processo de ensino e aprendizagem na era da informação. Com isso, o presente artigo de cunho bibliográfico tem como objetivo sistematizar ideias de diferentes autores por forma a ajudar a descrever a importância dos recursos audiovisuais no processo de ensino e aprendizagem no mundo onde as práticas pedagógicas - didáticas são cada vez mais influenciadas pela linguagem visual e auditiva, fatores que fazem com que os recursos audiovisuais vão ganhando espaço como recursos facilitador nas ações de ensino desenvolvido por professores e estudantes em sala de aula. Sua construção foi baseada em revisões bibliográficas de autores como Silva e Muzardo (2018), Freitas (2019), Castro (2015), Malheiro (2013), Haydt (2011), Piletti (2003), que muito se dedicam e discutem sobre a prática de ensino e aprendizagem baseado em recursos audiovisuais numa perspectiva pedagógica-didática. Os resultados deste estudo mostram de forma clara a tendência dos autores em valorizar os recursos audiovisuais no processo de ensino como parte importante para incentivar a aprendizagem dos alunos. As teorias e pensamentos levantados deixam claro que os recursos audiovisuais são importantes meios de auxílio no processo de ensino dada sua capacidade em estimular e assegurar com cerca de 50% da possibilidade de aprendizagem dos alunos. Contudo, os resultados vinculados pelos autores não devem conduzir a uma percepção total de que os recursos audiovisuais representam uma condição final, mas sim, um meio, um instrumento que vai auxiliar e rentabilizar as ações pedagógica – didáticas num contexto em que os recursos audiovisuais encontram-se cada vez mais presente na vida dos professores, assim como dos alunos.
***
Audiovisual resources represent part of the pedagogical – didactic innovations that were incorporated into the teaching and learning process in the information age. Therefore, this bibliographical article aims to systematize ideas from different authors in order to help describe the importance of audiovisual resources in the teaching and learning process in the world where pedagogical and didactic practices are increasingly influenced by visual language. and auditory, factors that mean that audiovisual resources are gaining ground as facilitating resources in teaching actions carried out by teachers and students in the classroom. Its construction was based on bibliographic reviews by authors such as Silva and Muzardo (2018), Freitas (2019), Castro (2015), Malheiro (2013), Haydt (2011), Piletti (2003), who are very dedicated and discuss the teaching and learning practice based on audiovisual resources from a pedagogy-didactic perspective. The results of this study clearly show the authors' tendency to value audiovisual resources in the teaching process as an important part of encouraging student learning. The theories and thoughts raised make it clear that audiovisual resources are important means of aid in the teaching process given their ability to stimulate and ensure approximately 50% of students' learning possibilities. However, the results linked by the authors should not lead to a total perception that audiovisual resources represent a final condition, but rather, a means, an instrument that will assist and make profitable pedagogical – didactic actions in a context in which audiovisual resources are found increasingly present in the lives of teachers, as well as students.
Downloads
References
Castro, Letícia Fonseca R.F de. (2015). Didática. Rio de Janeiro: SESES.
Freitas, Olga. (2019). Equipamentos e materiais didáticos. Brasília: Universidade de Brasília.
Hydt, Regina Célia Cazaux. (2003). Curso de Didática Geral (1ª. ed.). São Paulo: Ática
Libâneo. José Carlos. (2013). Didática (2ª. ed.). São Paulo: Cortez.
Libâneo, José Carlos. (2011). Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente (13ª. ed.). São Paulo: Cortez.
Libâneo, José Carlos. (1994). Didática – Coleção Magistério. 2º Grau. Série Formação do Professor. São Paulo: Cortez.
Malheiros, Bruno Taranto. (2013). Didática geral. Rio de Janeiro: LTC Editora.
Silva, Fábio Luiz da & Muzardo, Fabiana Tais. (2018). Pirâmides e Cones de Aprendizagem: da abstração à hierarquia da estratégia de aprendizagem. Dialogia: nr.29.78.83. ISSN:1983-9294.
Piletti, Cludino. (2004). Didática geral (23ª. ed.). São Paulo: Ática.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).