A representação da morte nas narrativas literárias “A noiva de Kebera” e “O filho de Mussassa”, de Aldino Muianga

Représentation ya liwa na ba narratives littéraires "La mariée de Kebera" na "Mwana ya Mussassa", ya Aldino Muianga

Authors

  • Jandira Francisco Domingos Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Keywords:

Aldino Muianga, Morte, Rituais e crenças, Ancestrais

Abstract

African societies, pre-established and governed based on their cultural cosmovisions, have their own conceptions of culture, traditions, rituals, deaths and beliefs that involve this process of death. From this perspective, subjects about rites and beliefs around the dead and ancestors are central points of approach in the short stories “The bride of Kebera” and “The son of Mussassa”, by the Mozambican writer Aldino Muianga. For these elements that involve the process of death are seen, in these narratives, as important constituents in the stability of villages and in the cultural preservation of a certain people. For this reason, the purpose of this work is to analyze the representation of death, for certain Mozambican traditions, and from this perspective, to analyze certain beliefs and ritualistic practices resulting from the death process, as well as to examine how the deceased are elevated to the dimensions of important entities in the cultural preservation and stability of the Sangwa and Mpissane villages mentioned in the tales. Therefore, the short stories “The bride of Kebera” and “The son of Mussassa” stand out absolutely because they bring, in their narratives, a perspective of differentiated analysis of subjects such as death. Therefore, the themes in the short story are addressed and expressed from the perspective of the culture of Mozambique and Africa and not from the Western or European cosmovision.

Author Biography

Jandira Francisco Domingos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Brasil

Angolana, licenciada em  Letras-Língua Portuguesa, pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab). Bolsista do programa de Residência pedagógica- edição 2022-2024, Letras-Língua Portuguesa, Bahia. Pesquisadora dos projetos de iniciação científica Pibic/Fapesb "Realismo, fronteiras e contato em narrativas moçambicanas e sul-africanas", no período de 2020-2021, e de "Literatura Fronteiriça: o caso de Moçambique e da África do Sul", no período de 2021-2022. Membro do grupo de pesquisa "Afroletrias - Grupo de pesquisa de literaturas africanas e literaturas da diáspora africana" e jornalista do Jornal acadêmico de Letras- Língua Portuguesa "O Ponto", da Universidade a Integração Internacional da Lusofonia Afro- Brasileira, Bahia- Campus dos Malês. 

References

ACHEBE, Chinua. O mundo se despedaça. São Paulo: Companhia de Letras, 2009.

CÂMARA, Crosófita; TIMBANE, Alexandre António (Org.). Estudos Linguísticos e Literários sobre Moçambique. Santa Catarina: Schreiben, 2022.

CIECOSKI, Altair Sofientini. O espaço do sagrado e a presentificação da morte na obra do escritor moçambicano Mia Couto. Revista Espaço Acadêmico. Paraná. N. 226. p. 226-234, jan. / fev.2021.

COUTO, Mia. Crenças e tradições moçambicanas. Moçambique 34. Maputo, 2003. Disponível em: http://www.ccpm.pt/34_ mia_couto,pdf. Acesso em: 20 mai. de 2022.

DIAMENTE, Loraine Martins; DE BARROS, Luzcena. Rituais de Morte Africana. Revista Caleidoscópio. São Paulo, vol.11, nº1 (2019), p. 27-30, 06 abr. 2020.

DIOP, Cheikh Anta. A unidade cultura da África. Esferas do patriarcado na antiguidade clássica. Luanda: Ed. Mulemba da faculdade de Ciências Sociais, Universidade Agostinho Neto, 2014.

FONSECA, Suziane Carla. Nas Entrelinhas do espaço: o grotesco e o sagrado em Terra Sonâmbula, de Mia Couto. Dissertação (mestrado em Teoria da Literatura) - faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LEITE, Ana Mafalda. Oralidades e escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed.UERJ, 2020.

LIHAHE, Danúbio Walter Afonso. A indizível cor da dor: morte sofrimento e reintegração em Maputo, 2010. Dissertação (mestrado em Antropologia social e cultural) - Faculdade de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2010, p.87.

MELO, Rosa Maria Amélia João. A morte, os defuntos e os rituais de “limpeza” no pós-guerra angolano: quais os caminhos para pôr termo ao luto? Afro-Ásia, Salvador, n. 37, p.1-26, 2008.

MENEZES, R.; GOMES, E. “Seu funeral, sua escolha”: rituais fúnebres na contemporaneidade. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 54, n. 1, p.90-131, 2012.

MUIANGA, Aldino. A noiva de Kebera. São Paulo: editora Kapulana, 2019.

________. Xitala-Mati. Maputo: Alcance, 2013.

RIBEIRO, Ludmila Costa. A cosmovisão africana da morte: um estudo a partir do saber em Mia Couto, 2010. Dissertação (mestrado em Literatura) - faculdade de Letras: Estudos Literários, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010, p. (1-105).

SECCO, Carmen Lúcia Tindó Ribeiro. Travessias e margens da existência: representações da morte em textos literários de Angola e Moçambique. Revista Navegações. Rio de Janeiro. vol. 5, nº 1. p. 68-72, jan. /jun., 2012.

Published

21-05-2024

How to Cite

Francisco Domingos, J. (2024). A representação da morte nas narrativas literárias “A noiva de Kebera” e “O filho de Mussassa”, de Aldino Muianga: Représentation ya liwa na ba narratives littéraires "La mariée de Kebera" na "Mwana ya Mussassa", ya Aldino Muianga. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 4(1), 293–305. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1293