Interference of the orality in Writing

an analysis of spelling errors, case of 3rd Grade Students of EPC de Bato - Maxixe

Authors

  • Bento Orlando Mutoba Universidade Estadual Paulista "Julio Mesquita Filho" - UNESP/IBILCE
  • Priscila Amade Cabissila

Keywords:

Interference, Orality, Writing, 3rd grade

Abstract

The purpose of this paper is to establish continuous or permanent reflections on didactics. It aims to analyze how pronunciation marks can interfere in the writing competence during the teaching and learning process of 3rd grade students at EPC de Bato, located in the Maxixe district of Inhambane Province. Regarding to methodology, in addition to bibliographical research, since the study was developed based on a theoretical framework that focuses on the phenomenon of pronunciation interference in writing, an interdisciplinary approach was chosen, one of the current paradigms of modern science, which took place through the mobilization of descriptive linguistic analyzes for didactic reflections. Data were produced through direct observation, questionnaire, exercise sheet and interview applied to 15 informants (respectively, 4 teachers, 10 students and 1 DAE). After analyzing the data, the results show that there is a tendency, among students, to write words as they are read or articulated. Thus, it immediately occurs in the spelling: the replacement of the less voiced alveolar fricative consonant /s/ by a more voiced /z/ in contexts where it is in the intervocalic position (v – v), the replacement of the vowel /o/ [+arr, - alt and -bx] for /u/ [+arr, +alt] and [-rec, -alt and -bx] for [-rec, +alt] in contexts where it is on the unstressed syllable or at the end of the word; the replacement of the phoneme /s/ by the phoneme /z/ at the end of the syllable, a context in which both are realized as [ʃ]; phenomena that characterize the writing of 3rd grade EPC students in Bato. With these results, the two hypotheses were confirmed: (1) the marks of the pronunciation of words in writing affects negatively the success of the AAP in writing, given the fact that they prove to be the factors affecting in the consolidation of orthographic conventions and, once frequent, can be configured by too much time on student writing; (2) contributes to the difficulty in developing the student's writting competence given the fact that there is no univocal relationship between spelling (graphemes) and performance (phones). Alongside this, we advance strategic suggestions based on a series of consultations, reading, copying, dictation, writing, summaries, syntheses, ordering words to form sentences, to produce and/or to complete stories, word games or crosswords and writing contests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTOOLUZZI, B. M. & Cristofoni, C. A oralidade e a aquisição da linguagem escrita dos alunos em escola pública. Universidade Federal de Santa Catarina, uox, n. 01, Brasil, 2013.

CAGLIARI, L. (1996). Alfabetização & linguística. (9a ed.), São Paulo: Scipione, 1996.

CALVET, L. J. Sociolinguística – uma introdução crítica. Parábola, São Paulo, 2002.

CORRÊA, L. et al. Pronúncia do Português Brasileiro e sua Importância na Elaboração de Dicionário de Português para Estrangeiros, Universidade Federal de Sergipe, v.12 –ISSN1980-8879, Brasil, 2008.

DE AZEVEDO, J. A quem cabe ensinar a leitura e a escrita. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2005.

DIAS, M. O papel da consciência fonológica nas Dificuldades Específicas de Leitura e Escrita (DELE): na perspectiva dos docentes do 1.º CEB. Lisboa: (Tese de Mestrado), 2013.

DINIZ, M. & Mendonça, M. O ensino-aprendizagem da oralidade, da leitura e da escrita. In: Gonçalves, Perpetua e Diniz, Maria João. Português no Ensino Primário: Estratégias e exercícios. Maputo: INDE, 2004.

DURÃO, A. B. A. B. Transferência (interferência) Linguística: Um fenómeno ainda Vigente?, Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Londrina, Brasil, 2008.

GOMES, A. Et al. Guia do professor de língua portuguesa. 1º Volume, 1º nível, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1991.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. (6a ed.), São Paulo: Cortez, 2004.

______. Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

MENEZES, S. Didáctica da leitura e escrita, Modulo 4 (Ensino-aprendizagem da leitura e escrita, Anglo Editores, 2016.

MIRALHA, N. Interferência da oralidade na ortografia, Mzl, Santa Catarina, Brasil. 2010.

PASSEGI, L. Abordagens em Linguística aplicada. Natal: Editora da UFRN, 1998.

ROCHA, N. A. & ROBLES, A. M. P. A. Interferências linguísticas na interlíngua em alunos hispanofalantes de português como língua estrangeira, Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v.25, n.2, p. 641-680, UNESP, 2017.

TASCA, M. Interferência da língua falada na escrita das séries iniciais. Porto alegre, 2010.

Published

29-07-2025

How to Cite

Mutoba, B. O., & Cabissila, P. A. (2025). Interference of the orality in Writing: an analysis of spelling errors, case of 3rd Grade Students of EPC de Bato - Maxixe. NJINGA&SEPÉ: evista nternacional e ulturas, Línguas fricanas rasileiras, 5(1), 118–135. etrieved from https://revistas.unilab.edu.br/njingaesape/article/view/2191

Issue

Section

Seção I - Artigos inéditos e traduções/interpretações