Leitura Corporal
Body reading
Keywords:
Leitura, Gesto, Comunicação, Expressão corporalAbstract
Neste texto, apresentamos uma abordagem dos temas do gesto e da leitura, numa confluência de discursos de variados domínios do conhecimento científico tais como a arqueologia, a biologia, a paleontologia, a filosofia, a psicologia, a linguística, a cinésica, a proxêmica e do campo das artes. Por isso, longe de ser o registro de uma abordagem analítica ou de um exame exaustivo etc., o presente texto se presta mais a um ensaio acerca do gesto e da leitura, tendo como propósito primeiro uma reflexão sobre alguns aspectos não-cognitivos (físicos, biológicos, culturais, psicológicos, artísticos) – sem prescindir dos cognitivos, nesses tempos de grandes avanços nas investigações científicas dos aspectos cognitivos – do ato de ler o corpo e do corpo que lê. Como produto de uma pesquisa bibliográfica, o objetivo principal deste texto é apresentar uma visão geral das principais contribuições de vários campos do saber acerca da expressão corporal e como ela pode ser percebida pelos interlocutores, ressaltando algumas das principais concepções acerca dos estudos que relacionam gesto e fala no espaço comunicativo. Assim, este texto encerra uma confluência de discursos acerca da gestualidade, da expressão corporal e de sua leitura. No que excede a isto, este texto apresenta uma breve análise – apenas para fins de organização e classificação – de algumas formas de expressão corporal, a partir da proposta tipológica de Vezali (2011) e do continuum proposto por Kendon (2004).
****
In this text, we present an approach to the themes of gesture and reading through a confluence of discourses from various fields of scientific knowledge such as archaeology, biology, paleontology, philosophy, psychology, linguistics, kinesics, proxemics, and the arts. Therefore, rather than being a registration of an analytical approach, an exhaustive examination etc., this text serves more as an essay about gesture and reading, having as its primary purpose a reflection on some non-cognitive aspects (physical, biological, cultural, psychological, artistic) — without disregarding cognitive aspects, especially in times of significant advances in scientific investigations of cognitive phenomena — of the act of reading the body and the body that reads. As a product of bibliographic research, the main objective of this text is to provide an overview of the key contributions from various fields of knowledge regarding corporal expression and how it can be perceived by interlocutors, highlighting some of the primary concepts related to studies that connect gesture and speech in the communicative space. Thus, this text encapsulates a confluence of discourses about gestuality, body expression, and its interpretation. In what exceeds this, this text presents a brief overview – for the purpose of organizing and classifying – some forms of corporal expression, based on the typological proposal of Vezali (2011) and a continuum proposed by Kendon (2004).
Downloads
References
ALMEIDA, João Ferreira de. Trad. A Bíblia Sagrada (revista e atualizada no Brasil) 2 ed. São Paulo. Sociedade Bíblica Brasileira, 1993.
BARTHES, Roland; MARTHY, Eric. Oral/Escrito. In: Oral/Escrito, Argumentação (Enciclopédia Einaudi), Lisboa, v. 11. Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1987.
BARTHES, Roland; COMPAGNON, Antoine. Leitura. In: Oral/Escrito, Argumentação (Enciclopédia Einaudi), Lisboa, vol. 11. Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1987.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística Geral II. Campinas: Pontes, 1989.
CAES, V. A Importância da Gestualidade na Comunicação Não-verbal. Revista CC ADM, nº 7, 2011.
FLUSSER, Vilém. Les gestes. Paris: HC-D’arts, 1999.
LEROI-GOURHAN, André. O gesto e a palavra, vol. 1 - Técnica e linguagem. Lisboa: Edições 70, 1990.
________. O gesto e a palavra, vol. 2 – Memória e Ritmos. Lisboa: Edições 70, 1990.
MORTIMER, E. F. et al. Interações Entre Modos Semióticos E A Construção De Significados Em Aulas De Ensino Superior. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.16, n. 03, p. 121-145. Set-dez, 2014.
RIVIÈRE, Jean-Loup. Gesto. In: Oral/Escrito, Argumentação (Enciclopédia Einaudi), Lisboa, v. 11. Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1987.
RODRIGUES, V. M. A. Gestos Que Muito Dizem: A Comunicação Não-Verbal Entre Professores e Alunos no Processo de Ensino-Aprendizagem de Língua Estrangeira (Inglês). [Dissertação de mestrado]. 147 p. Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução – LET, Universidade de Brasília. Brasil, 2010.
SANTANA, Ana Paula; GUARINELLO, Ana Cristina; BERBERIAN, Ana Paula; MASS, Giselle. O ESTATUTO SIMBÓLICO DOS GESTOS NO CONTEXTO DA SURDEZ In: Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 2, p. 297-306, abr./jun. 2008.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de lingüística geral. Organização de Charles Bally e Albert Sechehaye com a colaboração de Albert Riedlinger. Trad. de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. 24ª ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 2002.
SILVA, L. M. G. Comunicação Não-verbal: Reflexões Acerca da Linguagem Corporal. Revista Latino-América Enfermagem - Ribeirão Preto, v. 8, n. 4, p. 52-58. Agosto 2000.
SILVEIRA, Maria Inez Matoso; OLIVEIRA, Francisco Jailson Dantas de. Leitura (Abordagem Cognitiva). Maceió: EDUFAL, 2015.
VEZALI, P. A. A Dêixis na Interação Entre Afásicos e Não Afásicos: Conjugação Indicial Fala/Gesto. Campinas - SP, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).