A educação sexual dos adolescentes
The sex education in the adolescents
Abstract
A investigação responde as insuficiências da educação sexual dos adolescentes. Tendo como objetivo geral: propor acções para melhorara educação sexual dos adolescentes do bairro Povo Grande Zona A/Cabinda Angola e como objetivos específicos, estudar os fundamentos teóricos sobre a educação sexual na adolescência, identificar os fatores de risgo para melhorar a educação sexual dos adolescentes e elaborar um conjunto de acções que podem ajudar à família na melhoria da educação sexual dos adolescentes. Para o estudo recorremos a três categorias de métodos e duas técnicas, com maior realce aos métodos teóricos, empíricos, matemáticos e as técnicas salientaram a entrevista não estruturada e ao questionário. Seus resultados mais relevantes destacam-se aos fundamentos teóricos que são de esclarecimento do pensamento de autores, mediante conceitos, termos e confronto de diversos autores que já publicaram ou trataram ao respeito do tema; dos pais e encarregados de educação confirmaram que a falta de diálogo permanente entre os pais e filhos e as condições socioeconômicas são algumas causas que leva os adolescentes praticar o sexo precoce; também a falta de conversas com amizades dos filhos, a moda, a falta de conhecimentos e informação, os adolescentes confirmaram encontram dificuldades para falar do tema de sexualidade.
****
The investigation answer to the sexual education in the adolescents insufficiencies. Having like general objective: proposing actions for the better the sexual education in the adolescents of the neighborhood Big Town Zone A To Cabinda Angola and like specific objectives, estudy the theoretical foundations of sexual education in adolescence, identifying factors and strategies in order that they may improve the sexual education of the adolescents and elaborating a set of actions that they can help the family in the improvement of the sexual education of the adolescents. We attended three categories of methods and two techniques, with bigger luster in the theoretic methods, for the study empiric and mathematical, as to the techniques we highlighted the not structured interview and the questionary. His most relevant results stand out to the theoretical foundations that are clarification by authors, thought, by means of concepts, terms and various authors confrontation who already published or treaded the subject, of the entrusted parents entrusted with they confirm the education the fact that the lack of permanent dialogue between parents and children and the socioeconomic conditions are some of the causes that take the teens to practice the early sex, also the lack of communication with friends of the children, the fashion, the lack of knowledge and information, the adolescents confirm that they have difficulties talking about the topic of sexuality.
Downloads
References
Almeida, I. (1994). A gravidez precoce. Ciências da Natureza. 6ª classe, Med, Fenua.
Aberastury, A.; Knobel, M. (1992). Adolescência normal: um enfoque psicanalitica. 10ª Ed. Porto alegre. Artes Médicos.
Aires, T.(1992). Adolescência hoje. Porta Alegre: Artes Médicos.
Basto, A. P. (2001). A fectividade na adolescência, sexualidade e educação para valores. Edição Paulinas São Paulo.
Behle, A. (1992). Instabilidade do adolescente colecção substância. Porto-Portugal.
Biz, O. (1992). Participação política: limites e avanços. Porto Alegre: Evangrad.
Carvajal, C. et al. (2013). Promoción de la Salud en sistemas educativos. Segunda parte. IPLAC. La Habana.
Coll, C. Plácios. J.; Marchesis, L. (1995). Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia evolutiva. Porto Alegre: Artes Médicos. Trabalho apresentado para obtenção de grau de licenciatura em ciências de educação opção ISCED-Luanda.2007.
Currie, K. L. (1998). Meio ambiente: interdisciplinaridade na prática. Campinas/SP: Paprus.
De Fátima, A. F. (2000). A prática do sexo pelos adolescentes das escolas do II e III níveis em Lândana.
Domingos, M. (2006). Pronto para voar: Um novo olhar sobre a gravidez na adolescência. Rio de Janeiro.
Duvall, F. A (1999). Causa dos adolescentes. Traduçõ Juliana Leite. Rio de Janeiro. Nova Fronteira.
Esslinger, I. (1996). et ali. Adolescentes. Vida ou morte. Sao Paulo. Ática.
Erikson, E. H. (1976). Infância e sociedade. Rio de Janeiro: Zonhar.
Ferancine, L. O. (1990). Professor como agente de mudança social. São Paulo: E.P.U.
Ferro, A. (1983). Personalidades. Sistemas de condutas. Mexico. Trilhas. s/Desarrollo social de la adolescência in: corretero.
Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gadotti, M. (1995). Escolar cidadâ. 3ª edição. S. Paulo: Cortez.
Guimalhaes, E. 82004). Gravidez no adolescente. Goranio: CEGRAF.
Hall, S. (1994). Adolescência: Sua relação com a fisiologia sociologia, sexo, crime, região e educação.
Krause, R. (2003). Alguns temas fundamentais de educação sexual. Edição cientifico-técnico. Cuba.
Luther, O. (2018). Adolescência. Generalidade. Biblioteca virtual.
Luther, O. (2005). Adolescência. Fundamento de metodologia científica. S.Paulo. Brasil.
Martins, R. et al. (2003). Metodológia de pesquisa e elaboração de dissertação. S.Paulo. Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).