The influence of internal marketing on business success: Cervejas of Mozambique case 2020-2021
Nkucetelo wa vuxavisi bya le ndzeni eka ku humelela ka bindzu: mhaka ya tibiya leti humaka eMozambique 2020-2021
Keywords:
Marketing interno, Motivação, Satisfação, EmpresaAbstract
ABSTRACT: This article aims to analyze the influence of internal marketing in business success, case Cervejas of Mozambique 2020-2021, because, currently, institutions are challenged daily with increasingly rapid changes and face barriers in an attempt to overcome their competitors and stay in the market in the medium and long term. Internal marketing becomes one of the strategies for the survival of a company in the market and to ensure the achievement of better returns. It is a sure tool to align all the efforts undertaken with the corporate objectives. A study of quantitative approach, basic, descriptive and survey type was carried out. The questionnaire technique was used for data collection involving a sample of 98 employees in order to describe strategies adopted by the company in the operationalization of the internal marketing plan. The statistical test of variance analysis was applied for acceptance or rejection of the hypotheses and the simple linear regression test was used to verify the correlation between the dependent and independent variables. The results point out that the determinants of internal marketing directly influence the satisfaction of employees and consequently the achievement of the best yields. It is worth noting that from the statistical analyses it was inferred that internal marketing influences business success.
KEYS WORDS: Internal Marketing; Satisfaction; Employees.
Downloads
References
BEKIN, Saul Faingaus. Conversando sobre endomarketing. São Paulo: Makron books, 1995.
BEKIN, Saul Faingaus. Endomarketing: como praticá-lo com sucesso. São
Paulo: Prenti, Hall, 2004
BRAMBILLA, Flávio Régio. Abordagem conceitual de marketing interno. REAd
Revista Eletrônica de Administração, São Paulo: v. 11, n. 1, p. 1-56, 2005.
BRUM, Analisa de Medeiros. Endomarketing como Estratégia de Gestão/Encante seu cliente interno. Porto Alegre: L & PM, 2005.
CARNEVALLI, V. M. L.; TÓFANI, F. Endomarketing como ferramenta estratégica de valorização do cliente interno, São Paulo: Editora Atlas, 2008.
COELHO, Diogo. Importância de um bom marketing relacional para o sucesso de uma empresa. 2024. Tese de doutorado.
COSTA, Ricardo Fortes; VIDIGAL, João. Persona: manual prático de gestão de pessoas. Lisboa: Sílabo, 2003.
DA SILVA NEVES, Miguel Ângelo. A Importância do Marketing Interno na Obtenção da Satisfação no Trabalho e no Sucesso Organizacional. 2024. Dissertação de Mestrado. Instituto Politecnico do Cavado e do Ave (Portugal).
GIL, António Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GONÇALVES, Joana Filipa Sobreiro. A Importância do Marketing Interno nas Empresas e a sua Relação com a Felicidade no Trabalho. 2024. Dissertação de Mestrado. Instituto Politecnico do Cavado e do Ave (Portugal).
INKOTTE, Alexandre Luz. Endomarketing: elementos para a construção de um
marco teórico. Curitiba: Inotter, 2000.
JANILSON, Pinheiro de Assis; ROBERTO, Pequeno de Sousa; PAULO, César Ferreira Linhares. Teste de hipóteses estatísticas, 2020. MALATE, Silvestre Martinho Chiuone. Gestão do conhecimento na Administração Pública em Moçambique. 2019. Os casos do MAEFP e do MCTESTP (2011 – 2019). Beira: Universidade Católica de Moçambique.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa (5ª
ed.). São Paulo: Atlas, 2002.
MARUJO, Nelson António Martins Gonçalves. A contribuição do Marketing Interno para o sucesso das empresas. 2014. Tese de Doutorado. Escola Superior de Comunicação Social. Lisboa.
PESSOA, Luís. O Marketing Interno-Novos Actores para Novos Desafios. Revista Pessoal. Lisboa, v. 67, n.º 1, p. 9, 1994.
RODRIGUES, Sandra Cristina Antunes. Modelo de regressão linear e suas aplicações. 2012.Tese de Doutorado. Universidade da Beira Interior (Portugal). Covilhã.
ROQUE, Pedro Manuel Reis. A relevância do Marketing Interno na satisfação e desempenho profissional. 2023. Tese de Doutorado.
SANTIAGO, André Luis Carvalho. O marketing interno na motivação e na satisfação dos colaboradores. 2023.
SANTIAGO, Mafalda Maria Pinto Farrim Fernandes; COELHO, Arnaldo; BAIRRADA, Cristela Maia. Como as práticas de marketing interno podem ajudar a alcançar o sucesso organizacional?. Revista de Administração Pública, v. 57, p. e 2022-0364, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).