Exclusão de alunos com necessidades educativas especiais do currículo escolar Moçambicano

Kusabatanidzwa kwevadzidzi vane zvinodiwa zvedzidzo zvakasiyana kubva kuMozambican chikoro curriculum

Authors

  • Patricia Aunauyatile Cesário Akungondo Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Necessidades Educativas Especiais, Moçambique

Abstract

Este artigo aborda a questão da exclusão de alunos com necessidades educativas especiais (NEE) do currículo escolar moçambicano. O objetivo do estudo é analisar os principais fatores que contribuem para essa exclusão e discutir suas implicações para o processo educativo e para a sociedade. Além disso, são apresentadas estratégias e recomendações para promover uma educação inclusiva e garantir o pleno acesso e participação dos alunos com NEE no currículo escolar. A exclusão de alunos com NEE do currículo escolar moçambicano têm consequências negativas, limitando suas oportunidades de aprendizagem e desenvolvimento acadêmico. Isso também reforça a segregação e a marginalização desses alunos na sociedade. Apesar do compromisso com a educação inclusiva expresso na Política Nacional de Educação Inclusiva de Moçambique, a implementação efetiva dessas políticas enfrenta desafios significativos. Este estudo utiliza uma abordagem mista, combinando métodos quantitativos e qualitativos, para compreender melhor a exclusão de alunos com NEE no contexto moçambicano. Foram coletados dados por meio de questionários aplicados a professores, observação das práticas escolares e análise de documentos oficiais relacionados à educação inclusiva. Os resultados revelam que fatores como a falta de recursos adequados, a falta de formação específica para os professores e a falta de conscientização sobre as necessidades educativas dos alunos com NEE contribuem para a exclusão desses alunos do currículo escolar. Essa exclusão têm impactos negativos tanto para os alunos com NEE, que são privados do direito à educação de qualidade, quanto para a sociedade como um todo. Com base nos resultados, são propostas recomendações para promover uma educação inclusiva em Moçambique. Essas recomendações incluem a disponibilização de recursos adequados, a formação contínua dos professores em educação inclusiva e a conscientização sobre as necessidades dos alunos com NEE.

****

Chinyorwa chino chinobata nyaya yekubviswa kwevadzidzi vane zvinodiwa padzidzo (SEN) kubva mugwaro redzidzo rechikoro reMozambique. Chinangwa chechidzidzo ichi ndechekuongorora zvinhu zvikuru zvinokonzeresa kubviswa uku uye kukurukura zvazvinoreva pachirongwa chedzidzo uye munharaunda. Uyezve, mazano uye kurudziro zvinounzwa kusimudzira dzidzo inosanganisirwa uye kuve nechokwadi chekuwana kuzere uye kutora chikamu kwevadzidzi vane SEN mune kosi yechikoro. Kusabatanidzwa kwevadzidzi vane SEN kubva mukosi yechikoro yeMozambique kune mhedzisiro yakaipa, kudzikamisa mikana yavo yekudzidza uye kusimukira muzvidzidzo. Izvi zvinosimbisawo kupatsanurwa nekudzikisirwa kwevadzidzi ava munharaunda. Zvisinei nechisungo chedzidzo inosanganisirwa nevadzidzi chaburitswa mugwaro reNational Inclusive Education Policy reMozambique, kuzadzikiswa kwemitemo iyi zvine mutsindo kunotarisana nematambudziko makuru. Ichi chidzidzo chinoshandisa nzira yakasanganiswa, kubatanidza nzira dzehuwandu uye dzemhando, kuti tinzwisise zviri nani kusabatanidzwa kwevadzidzi vane SEN mumamiriro eMozambique. Data yakaunganidzwa kuburikidza nemibvunzo yakapiwa kuvadzidzisi, kucherechedza maitiro echikoro uye kuongororwa kwemagwaro ehurumende ane chokuita nedzidzo inobatanidzwa. Zvakabuda zvinoratidza kuti zvinhu zvakaita sekushaikwa kwezvekushandisa zvakakwana, kushaikwa kwedzidziso chaiyo yevadzidzisi uye kusaziva zvinodiwa padzidzo yevadzidzi vane SEN zvinoita kuti vadzidzi ava vabviswe pagwaro redzidzo rechikoro. Zvakabuda zvinoratidza kuti zvinhu zvakaita sekushaikwa kwezvekushandisa zvakakwana, kushaikwa kwedzidziso chaiyo yevadzidzisi uye kusaziva zvinodiwa padzidzo yevadzidzi vane SEN zvinoita kuti vadzidzi ava vabviswe pagwaro redzidzo rechikoro. Kusabviswa uku kune zvakaipa kuvadzidzi vane SEN, avo vanonyimwa kodzero yedzidzo yemhando yepamusoro, uye nharaunda yese. Zvichienderana nemhedzisiro, kurudziro inokurudzirwa kusimudzira dzidzo inosanganisirwa muMozambique. Kurudziro idzi dzinosanganisira kupihwa kwezvekushandisa zvakakwana, kuenderera mberi kwekudzidziswa kwevadzidzisi mudzidzo inosanganisirwa uye kuziva zvinodiwa nevadzidzi vane SEN.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Aunauyatile Cesário Akungondo, Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Licenciada em Psicologia Escolar, Mestre em Ciências da Educação/ Psicologia Educacional, Doutoranda em Ciências da Educação - Especialização em Educação Inclusiva e Pedagogia Diferenciada, Coordenação de Cadeiras Gerais-Instituto da Educação a Distancia, Universidade Católica de Moçambique, Beira

References

Al-Samarraie, H. et al. (2018). Percepções de professores em relação à educação inclusiva em escolas primárias da Malásia. Jornal Internacional de Instrução, p.391-406.

Carvalho, F. et al. (2018) Entendimento do espectro autista por pais/cuidadores – estudo descritivo. Rev. Cient. Sena Aires, v.2, n.7, p.105-116, 2018.

Cordeiro, A.M., Pimenta, V.M., & Almeida, M.L. (2020). Qualidade da educação rural em Moçambique: Análise de uma escola privada de baixo custo. Ciências da Educação, p.47-98.

Costa, E.et al. (2017). As estratégias de aprendizagem de alunos repetentes do ensino fundamental. Psicologia em Pesquisa, Porto Alegre, p.31-39.

Costa, J. Almeida. Dicionário de Língua Portuguesa. Porto Editor, s/d, Porto.

Declaração de Salamanca: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994, Salamanca.

Dyson, A. & Millward, A. (2000). Escolaridade e deficiência: Uma abordagem centrada no ser humano para políticas e práticas. Routledge.

Filmer, D. (2008). Deficiência, pobreza e escolaridade nos países em desenvolvimento: resultados de 11 pesquisas domiciliares. The World Bank Economic Review, p.141-163.

Gallagher, D. et al. (2015). Educação inclusiva: um guia prático para apoiar a diversidade na sala de aula. Routledge.

Gurgel, AR, da Silva, AJ, Silva, FB, & Silva, MA (2017). Desafios na prática da educação inclusiva: A percepção dos professores. International Journal of Development Research, p.11719-11723.

Kalyanpur, M., & Harry, B. (2012). Preparação de professores para a educação inclusiva: crítica, mas negligenciada. Journal of Teacher Education, p.390-395.

Mantoan, M.(2003) Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer?São Paulo: Moderna, 2003.

MEC. 2008. Regulamento Geral do Ensino Básico.Maputo, MINED

Mertens, D. (2009). Pesquisa e avaliação transformadora. Guilford Press.

MINED(1998). Planos Estratégicos da Educação (1999-2003 e 2012-2016). Maputo, MINED.

Ministério da Educação de Moçambique. (2008). Política Nacional de Educação Inclusiva. Maputo: MINED.

Nabunya, P. (2018). Explorando os desafios enfrentados pela educação inclusiva em escolas primárias rurais em Uganda. Ciências da Educação, Kampala.

Nhamposse, A. (2019). “Educação Inclusiva: uma reflexão sobre a formação do formador do ensino básico para necessidades educativas especiais”. In: Ussene, C. & Simbine, L. S., (Org.). Necessidades educativas especiais: acesso, igualdade e inclusão (Org.), Educar-UP, Maputo, Setembro.

Oliveira, S. et al. (2019). Inclusão de alunos com deficiência em escolas regulares: o papel da formação especializada de professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p.1891-1911.

Quaresma, R. et al.(2018). Comentários à legislação constitucional aplicável às pessoas portadoras de deficiência. Rio de Janeiro: Forense.

Santos, C. A, Cardoso, L.L., & Almeida, L.S. (2019). A importância da formação de professores para a educação inclusiva. Jornal Internacional de Aprendizagem, Ensino e Pesquisa Educacional. p.206-221.

Santos, C.A, Cardoso, L.L, & Almeida, L.S. (2015). Educação inclusiva e o desafio da diversidade. Revista Brasileira de Educação Especial. Rio de Janeiro, p.21-34.

Santos, O. et al. (2009). Estratégias de aprendizagem na formação dos professores: Uma análise da produção científica. Educação, Rio de Janeiro, p.346-354.

Sleeter, C. (2008). Educação multicultural crítica e a inclusão de alunos com deficiência. Theory into Practice, p.102-109.

UNESCO (1994). Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 05 mar. 2020.

UNESCO. Declaração de Salamanca, e Enquadramento da Acção Necessidades Educativas Especiais. Unesco, 1994.

Vigotski, Lev Semenovitch. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Published

14-12-2023

How to Cite

Akungondo, P. A. C. . (2023). Exclusão de alunos com necessidades educativas especiais do currículo escolar Moçambicano: Kusabatanidzwa kwevadzidzi vane zvinodiwa zvedzidzo zvakasiyana kubva kuMozambican chikoro curriculum. NJINGA&SEPÉ: evista nternacional e ulturas, Línguas fricanas rasileiras, 3(Especial II), 216–243. etrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1449