O insucesso escolar: fatores associados à reprovações nos exames finais da 10ª classe nas escolas da Vila Municipal de Mandlakazi no ano letivo de 2021

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Authors

  • Ananias Orlando Sitoe Instituto Superior de Gestão e Empreendedorismo Gwaza Muthini - Moçambique

Keywords:

Aprendizagem, Avaliação, Exames, insucesso

Abstract

This study aims to understand the main factors that contributed to the high rate of failures in the final exams of the 10th grade at Escolas Secundárias da Vila Municipal de Mandlakazi (ESVMM) in the academic year of 2021. The study was carried out at Escola Secundária Samora Machel and Escola Secundária de Manjacaze. A qualitative approach was privileged, with the collection of information through semi-structured interviews directed at students who failed the 10th grade exams in the 2021 school year, to the teachers who taught the 10th grade in the 2021 school year and to the pedagogical managers from the 1st.cycle. Based on the results of the research, we conclude that the factors that contributed to the high rate of failures in the final exams of the 10th grade in the ESVMM of Mandlakazi in the academic year of 2021 are of an individual nature, related to the weak dedication of the students; of institutional originrelated to weak teacher training to respond to the changes imposed by the COVID-19 pandemic, the application of traditional assessment practices, the weak involvement of students in the exam process and the weak dissemination of the legislation that regulates the learning assessment process. in the National Education System (SNE), including the examination process; family factors, related to the family income situation of some parents and guardians, which made it impossible for them to acquire learning support material for their students.

Author Biography

Ananias Orlando Sitoe, Instituto Superior de Gestão e Empreendedorismo Gwaza Muthini - Moçambique

Licenciado em Ensino Básico com Habilitação em Administração e Gestão de Educação, pela Universidade Pedagógica de Moçambique; pós-graduado em Psicopedagogia do Ensino Superior pelo Instituto Superior de Gestão e Empreendedorismo Gwaza Muthini e Mestre em Ciências de Educação. Funcionário no Serviço Distrital de Educação, Juventude e Tecnologia de Mandlakazi, afecto na Escola Primária de Chiguivitane

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Published

14-12-2023

How to Cite

Sitoe, A. O. (2023). O insucesso escolar: fatores associados à reprovações nos exames finais da 10ª classe nas escolas da Vila Municipal de Mandlakazi no ano letivo de 2021: Ku tsandzeka ka xikolo: swilo leswi fambelanaka na ku tsandzeka eka swikambelo swa makumu swa giredi ya 10 eswikolweni edoropeni ra masipala ra Mandlakazi eka lembe ra tidyondzo ra 2021. NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 3(Especial II), 295–314. Retrieved from https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1426