Os fundamentos de mudança de modelos de formação de professores do ensino básico em Moçambique

Masungulo ya ku txintxa timodeli ta ndzetelo wa vadyondzisi va dyondzo ya masungulo a Moçambhiki

Autores

  • Sandra Aurora Armindo Beca Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique

Palavras-chave:

Modelos, Formação, Professores

Resumo

O presente artigo aborda os fundamentos de mudança de modelos de formação de professores do ensino básico em Moçambique, sendo desenvolvido com a finalidade de identificar alguns modelos de formação de professores no ensino básico, usados em Moçambique desde a era colonial até ao modelo em vigor e verificar a influência dos mesmos, sobre o professor formado. O estudo analisa e discute sobre alguns modelos de formação implementados no ensino básico após a independência. Descreve igualmente, alguns fundamentos que ditaram o uso de cada modelo de formação de professores, como também as características e semelhanças entre os modelos apresentados neste estudo e os modelos propostos por kincheloe. Para a fundamentação deste estudo seguiu-se uma metodologia de orientação qualitativa de natureza descritiva aliado a análise documental e bibliográfica baseada nos diversos autores e em alguns documentos oficias que regem leis do sistema nacional da educação sobre o assunto. Depois da revisão da literatura, é feita uma reflexão sobre os fundamentos de mudança de cada modelo apresentado. A reflexão deste estudo foi possível perceber, que os diferentes modelos de formação de professores do ensino básico, podem influenciar na qualidade do ensino. Ao abordar sobre o tema espera-se um contributo na formação inicial dos professores do ensino básico.

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Atikili leyi yi langutana na masungulo ya ku cinca ka timodeli ta ndzetelo wa vadyondzisi eka dyondzo ya masungulo a Mozambique, leyi tumbuluxiwaka hi xikongomelo xo kuma timodeli tin’wana ta ndzetelo wa vadyondzisi eka dyondzo ya masungulo, leyi tirhisiwaka eMozambique ku sukela eka nguva ya vukoloni ku ya eka modele wa sweswi na ku tiyisisa nkucetelo wa tona eka mudyondzisi la leteriweke. Dyondzo yi xopaxopa no xopaxopa timodeli tin’wana ta ndzetelo leti tirhisiweke eka dyondzo ya masungulo endzhaku ka ku tiyimela. Yi tlhela yi hlamusela masungulo man’wana lama leriseke matirhiselo ya modele wun’wana na wun’wana wa ndzetelo wa vadyondzisi, xikan’we na swihlawulekisi na ku fana exikarhi ka timodeli leti nyikiweke eka ndzavisiso lowu na timodeli leti ringanyetiweke hi Kincheloe. Eka masungulo ya ndzavisiso lowu, ku landzeriwile endlelo ra ku kongomisa ka xiyimo xa muxaka wo hlamusela, leri hlanganisiweke na nxopaxopo wa matsalwa na bibliyografiki lowu simekiweke eka vatsari vo hlayanyana na le ka matsalwa man’wana ya ximfumo lama lawulaka milawu ya sisiteme ya rixaka ya dyondzo eka mhaka leyi. Endzhaku ko pfuxeta matsalwa, ku anakanyisisa hi masungulo ya ku cinca eka modele wun’wana na wun’wana lowu nyikeriweke. Ku kombisiwa ka ndzavisiso lowu swi endle leswaku swi koteka ku vona leswaku timodeli to hambana ta ndzetelo wa vadyondzisi wa dyondzo ya masungulo ti nga khumba khwalithi ya ku dyondzisa. Hi ku tshinelela dyondzo leyi, ku hoxa xandla ku languteriwile eka ndzetelo wo sungula wa vadyondzisi va dyondzo ya masungulo.

 

Biografia do Autor

Sandra Aurora Armindo Beca, Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique

Doutoranda na Universidade Eduardo Mondlane, Faculdade de Educação, Maputo. Mestre em tradução de Inglês -Português vs verse na Universidade Pedagógica Maputo. Licenciada em ensino de Inglês pela Universidade Eduardo Mondlane. Professora da Escola Secundaria Francisco Manyanga. Moçambique.  

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Publicado

12-07-2023

Como Citar

Beca, S. A. A. . (2023). Os fundamentos de mudança de modelos de formação de professores do ensino básico em Moçambique: Masungulo ya ku txintxa timodeli ta ndzetelo wa vadyondzisi va dyondzo ya masungulo a Moçambhiki. NJINGA E SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas E Brasileiras, 3(2), 286–301. Recuperado de https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1274