Ivwiegbe vwe etaeta vwe urhobo
Silence in urhobo verbal arts
Resumo
Isiesi nana ka tota kpahe ivwiegbe/unuegbe vwe eta-eta re ihwo re Urhobo ekevuovo. Ihwo rẹ Urhobo, ayen ihwo re dia ubrekpo re Ovwo vwe evun re oto re Inaijeria vwẹ Idelta. Ivwiegbe oyen irueru re ohwo vwo je eta eta oke ro fori ne o ta eta. Ivwiegbe/unuegbe O vwe otọ sasan vwẹ Urhobo. Otọ sasan anana ọ sa ghwa ota yẹrẹ okpetu cha vwẹ ota-ẹta vwẹ evun rẹ ephere. Oka ka rẹ ota ata, ẹdia ohwo na epha, emu rẹ erue ọyen ye ghwa otọ rọyen cha. Ivwiegbe/unuegbe vwẹ erhuvwu vẹ obrabra rọyen vwẹ evun ota-ẹta vwẹ Urhobo. Emu sasan oyen ghwa ivwiegbe cha kirẹ udje ophu, jẹriẹnte, ẹghwo/unekọn aroyinvwo etc. Iruo nana obo ri fori ne afuere fikiridie, o ghwa erhuvwu rhie eta-ẹta re Urhobo. O ji vwo ena ro vwo phie oruru yẹ irueru re Urhobo phiyo oma re ihwo. Ena yere idjerhe re iruo nana ke nene, ke idjerhe re a da ghwa ihwo koko a me no ayen enanọ yẹrẹ orhie kpahe ivwiegbe/unuegbe. Eta vẹ ovuẹ rẹ ayen vwọ kẹ yẹrẹ kpahe phiyọ, a da nabọ fuẹnrẹ/dje ayen nenẹ idjerhe rẹ erianriẹn ikokodo rẹ ephere na (Critical Analysis Discourse). Amrẹrẹ vughe nẹ ivwiegbe, eranvwo kirighwo vwe eta-eta rẹ Urhobo rẹ eke se gbe obo nyẹẹ. Ona rẹ ivwiegbe rhi ghwa erhuvwu rhie irueru rẹ Urhobo mamọ. Ihwo re Urhobo de vwo ota, yere ayen de nene ohwo ghwo, ivwiegbe obo rayen sa ghwa obo kpahan. Ivwiegbe na ọyen idjerhe ọvo rẹ ohwo sa wan vwo yivwi ohwo re ivun royen vwerhaa. Ekpako re Urhobo, vwe ivwiegbe vwo ha ehaa. Ọke rẹ ohwo da mrẹ nẹ urhemu rẹ ohwo rẹ ọta ota na jewee, wo se gbe ivwiẹ yẹrẹ ota rẹ ohwo na tan a cha ghwa okpetu rhe, ọke yena, ofori nẹ ohwo rẹ ata ota na kẹ nag be ivwiẹ rere ufuoma sa vwọ dia. Enana sasan ọyen erhuvwu vẹ imiovwo sasan ivwiegbe ghwa neneoma vwẹ eta-ẹta vwẹ Urhobo.
Downloads
Referências
Anagbogu, N. Philip Mbah, B. M. and Eme, Cecilia (2009).Introduction to Linguistics.Awka: J. F. C. Ltd.
Crystal, D. (2015). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
Ejobee, O. L. (2014). “Issue in Language, Thought and Culture” Abraka Humanities Review. Vol. 6 No. 3.
Ejobee, O. L. (2014). “Orality of Proverbs in Urhobo Utterance” in Nigerian Journal of Oral Literatures: NOLA: Vol. no. 4 pg. 129-136.
Eshkurbonova, A. (2023). “Expression of Silence in Dialogues in Artistic Texts”. International Scientific Journal of Science and Innovations. Vol. 2. Issue 11.
Ojaide T. (2007). “Urhobo Proverbs and Axioms”. in Urhobo Language Today: Malthouse Press Limited, Lagos.
Uwajeh, M.K.C (2010). Beyond Generative Grammar: A Course in Performance Linguistics. (2nd Edition): UNIBEN: University of Benin Press.
Zhu, Q. (2025). “The Art of “Silence" in Interpersonal Communication”. Journal of Modern Linguistics. Vol.15 . Issue 1.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 NJINGA e SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras (ISSN: 2764-1244)

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1.Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista. A Revista usa a Licença CC BY que permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
2.Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório digital institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3.Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, nas redes sociais) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Trata-se da política de Acesso Livre).
