Percepções sobre educação literária: caso de estudantes do 2° e 3º anos do curso de Licenciatura em Ensino da Língua Portuguesa
O kuijiia o madimi: o ku longa o dimi dia phutu ku maxibulu a mu di longa mu mivu iiadi mba itatu
Keywords:
Educação Literária, Leitura Literária, Formação, LeitorAbstract
ABSTRACT
Understanding the issue of literary education, in a context like ours where children, young people and adults have little appreciation for the act of reading, is a very important and challenging task, as literary education helps in the formation of children's reading awareness, of young people, adults and contributes to the intellectual and cultural development of readers, as well as the development of linguistic-scientific literacy of future teachers and Portuguese language teachers in particular. This text aims to understand the perception of students in the second and third years of the degree course in Portuguese language teaching about literary education. This is a qualitative investigation. For its materialization, we applied a questionnaire survey with six open questions, which, after analyzing the responses, were treated qualitatively, taking into account the theoretical framework on literary education presented in this investigation and the information contained in the survey questionnaires underwent a pre- analysis, exploration of the material, treatment of results, inference and interpretation. This investigation allowed us to understand that, although literature and literary texts are present in the teaching of the Portuguese language, little has been done to promote literary education and to train competent readers who read in quantity and quality.
Downloads
References
AZEVEDO, Fernando. Formar leitores literários: Ideias e estratégias. Braga: Centro de Investigação em Estudos da Criança / Universidade do Minho, 2018.
AZEVEDO, Fernando. Educação Literária e Estratégias Metodológicas para a sua Promoção em Contextos Múltiplos. In: AZEVEDO, Fernando; SILVA, António; RAMON, Micaela (Orgs.). Metodologia de Ensino da Língua Portuguesa II - Manual da UC. Braga: Universidade do Minho, 2022. pp. 41-58.
AZEVEDO, Fernando; BALÇA, Ângela. Formar Leitores Literários, Competentes e Críticos: O Programe de Leitura Fundamentado na Literatura. In: SILVA, António (Org.), Questões Atuais da Educação em Línguas: dos Domínios do Ensino do Português a uma Política de Línguas. Braga: Edições Humus, LDA, p. 79-94, 2016.
BALÇA, Ângela; AZEVEDO, Fernando. Educação literária em Portugal: os documentos oficiais, a voz e as práticas dos docentes. Revista Linhas. Florianópolis, v. 18, n. 37, p. 131-153, Maio/Ago. 2017.
BALÇA, Ângela Maria Franco Martins de Paiva, AZEVEDO, Fernando José Fraga de & BARROS, Lúcia Maria Fernandes Rodrigues. A formação de crianças leitoras: A família como mediadora de leitura. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 26 n. 63, 713-727, 2017.
BARDIN, Laurence. L´Analyse de Contenu. 4ª ed. Paris: Presses Universitaires de France, 1977.
PEREIRA, Claudia; BALÇA, Ângela. Educação Literária na Escola: a Importância da Escolha do Livro e das Atividades para a sua Exploração na Sala de Aula. EDUC. ANÁL., Londrina, v. 3, n. 1, p. 113-132, 2018.
RAMON, Micaela. (2022). A Literatura na Aula de Língua Portuguesa. In: AZEVEDO, Fernando; SILVA, António; RAMON Micaela (Orgs.). Metodologia de Ensino da Língua Portuguesa II - Manual da UC. Braga: Universidade do Minho, 2022. p. 24-39.
VIEIRA, Flávia. Consciência Metalinguística e Aprendizagem de uma Língua Estrangeira. In: SEQUEIRA, Fátima (Org.), Linguagem e Desenvolvimento. Braga: Instituto de Educação-Universidade do Minho,1992.p.33-46.
VYGOTSKY, Lev. Thinking and Speech. Trad. Miguel Serras Pereira. Londres: Plenum Press, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 NJINGA&SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain copyright and grant the journal the right to first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).